Många frågor

 

Varför?

 

Tänk om jag aldrig blir frisk? Tänk om jag får leva med de där snyltarbakterierna i kroppen hela livet? De tar av min energi, de tar av min livslust, de äter upp mig inifrån. Jag vill inte ha dem där, men vad kan jag göra mer än att käka min medicin och hoppas att medicinen biter på dem. Biter riktigt hårt!

Den senaste en och en halv veckan så har jag fått tillbaka en hel del av mina symtom, det oroar mig. Varför kommer de tillbaka?
Just nu sitter jag med värk i hela kroppen, och en rynka i pannan, vart kom värken från? Det gör ont i skelettet, och i ryggslutet, hemskt ont. Där man (eller i alla fall jag) kan få ont när ma har mensverk om man får ont i ryggen. Det strålar ner i benen. Och så har jag den där ständigt återkommande "växtvärken" (som såklart inte är växtvärk, men känns precis som det) som jag inte vet va den beror på, men det är ju antagligen också borrelian. Det rycker i kroppen också, muskler som får flipp lite här och var, och huvudet känns inbäddat i en bubbla av molande värk. Ibland hugger det till, blixtrande smärta, lite varstans i kroppen, till exempel skumt nog "i hjärnan".
Förhoppningsvis får jag ont såhär i hela kroppen för att medicinen biter tag i bakterierna, det kanske är deras lidande jag får känningar av. Det pågår faktiskt ett krig inuti mig, så det kanske skulle vara konstigt om jag inte kände någonting av det?

Och det har jag också tänkt på. Då jag läser om andra som har borrelia och tex varit i tyskland för att få hjälp så skriver de om herxheimerreaktioner de fått (dvs att symtomen förstärks för att bakterierna vaknar till liv), och det är någonting som är bra att få - men såklart otäckt jobbigt - för då vet man att behandlingen fungerar.
Men jag har vad jag vet inte fått några sådana reaktioner hittills? Min behandlingsresa har sett ganska så "plan" ut. Förutom min extrema yrsel, biverkning av medicinen, så har jag inte upplevt så mycket problem i samband med behandlingen, förutom nu då min mage börjat bråka lite. Så tänk om det inte fungerar?

Jag undrar hur lång tid det kommer ta att bli frisk! Eller kommer jag bli frisk? Det måste jag bli, det SKA jag bli. Så hur lång tid kommer jag få kämpa, fram och tillbaka, hit och dit, upp och ner? 
Kommer den svenska borreliavården någonsin att förändras, kommer vi borreliadrabbade i framtiden kunna få adekvat hjälp av sjukvården, här i vårat eget land, bli tagna på allvar?
Jag hoppas det.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0