Rötmånad


Jag undrar om ALLA bakterier förökar sig fortare under rötmånaden (dvs att vi blir lättare sjuka allmänt den här tiden på året), eller om det "bara" är just maten som påverkas?

Augusti är en dum månad enligt mig. Det är rötmånaden. Förra veckan när jag jobbade snackade de om rötmånaden på radion. Synd, jag som faktiskt inte har tänkt så mycket på det än, men nu är det ju kört, nu har jag börjat tänka på det och ångesten har infunnit sig på sin vanliga plats.

Om ni inte vet vad rötmånaden är så kan ni läsa om det här: http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Forgiftning/Sommarmat/
Jag kan förklara lite kort:  rötmånaden infaller ungefär 22 juli - 22augusti (beroende på hur vädret är). Det handlar om att det är så hög luftfuktighet och varmt att bakterietillväxten ökar och gör att våra matvaror blir dåliga snabbare. Under rötmånaden är risken att bli matförgiftad mycket större än vanligt...

Jag vill inte äta några rester den här perioden för att inte riskera att bli matförgiftad och kanske spy, och får väldigt lätt ångest om jag ska äta något kött eller mat som stått framme enligt vad jag anser är länge.
Nu när vi är ute i Europa och reser så kommer det vara extra jobbigt att det dessutom är rötmånad, för vi har ju inte direkt med oss något kylskåp utan förvarar maten i frysväskor med kylklampar! Hjälp, hur ska det gå liksom?
Antagligen går det utomordentligt bra (vad jag vet har jag aldrig varit matförgiftad, i alla fall inte spytt av det), men fy så läskigt det är, och jag är trött på att alltid vara orolig. På vinterhalvåret oroar jag mig för vinterkräksjukan, på sommaren för matförgiftning, give me a break.



Kommentarer
Postat av: matilda

Vad jag önskar att jag kunde dela med mig lite av min trygghet. Jag är inte rädd för rötmånaden, håller knappt reda på vad/när den är.

2011-07-26 @ 20:52:19
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Fröken Hulda

Jag har förstått att det bästa man kan äta under den här månaden är rökt mat samt quorn- och sojaprodukter... vilket gör mig glad som är halv-veg

2011-07-27 @ 07:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0