Nöjesfält!


Ehe, tur att jag inte ska åka den här, då kanske till och med jag hade blivit yr i bollen?

Idag ska jag åka till ett nöjesfält med ett gäng kompisar. Det kommer bli läskigt, men otroligt kul! Jag har verkligen sett fram emot det här, och för en gångs skull så tar den känslan över min rädsla.
Vi ska sitta fem pers ihopträngda i en minibil - som bara har dörrar där fram (ehe, panik!), så sitter man i baksätet så känner man sig väldigt instängd. I alla fall jag. Är hemskt rädd att jag kommer få panik i bilen för att jag känner mig så instängd.
Sen är det en hel del skrämmande som kan hända på nöjesfält för en spyfobiker. Folk kan må illa, på riktigt, och spy! Jag har sett det förr, folk som spytt på nöjesfält alltså. När jag, min lillebror och mamma var på Disneyland i Paris så förstörde det halva dagen typ, för att jag såg en spya när vi stod i en kö till en attraktion. Då trodde jag såklart att jag också skulle bli jätteåksjuk av den berg- och dalbanan. Det blev jag inte, den var underbar, synd bara att jag lät spyan i kön förstöra så mycket för mig.
Även om jag vet att åksjuka inte smittar så skrämmer det mig otroligt mycket, för om de blir åksjuka och spyr av det, vad säger att jag inte också kan bli det? Logiken talar om för mig att jag inte kommer bli det, eftersom jag inte blir åksjuk, men tänk om nästa gång blir annorlunda? Och om jag ser en spya på ett nöjsefält så borde jag kunde lista ut att det är någon som blivit åksjuk och spytt, att det inte är en magsjukespya, men tankarna spinner igång på en gång, för TÄNK OM det trots allt är en magsjukespya och jag blir smittad, via luften?
Och inte bara det, vad som skrämmer mig mest är tanken på att jag skulle sitta bakom någon som blir åksjuk i en berg- och dalbana och den personen spyr, så att jag får spyan rakt i ansiktet!!! Det är jag verkligen jätterädd för. Jag brukar föredra att sitta längst fram av den anledningen, även om jag egentligen tycker att längst bak är roligast (fast fram har sin charm det också hehe, eller försöker jag intala mig själv det bara för att ursäkta min fobi att trots allt få sitta fram? Att det inte är för fobin jag gör det utan för att det är roligast...). Jag undviker att åka allt för snurriga saker också, särskillt sådana som man sitter mitt emot varandra på - återigen, tänk om personen mitt emot mig blir åksjuk och spyr rakt ner på mig?

Jag vill inte se en spya och bli helt skakis och få en panikattack när jag är med mina vänner, framför allt för att jag inte vill förstöra deras upplevelse. Jag skäms famtiskt väldigt sällan för min fobi (däremot skäms jag för vad min fobi kan förstöra ibland), alla i min närhet vet om att jag är spyfobiker, så på sätt och vis är det bra att de får se hur otroligt rädd jag faktiskt är. Eller framför allt... det är säkert bra träning att se en spya. Och jag vill bli fri, eller hur?
Åh, jippie... hoppas jag ser en spya på nöjesfältet! 


Kommentarer
Postat av: Kajsa Ojala

Nu är dagens blogg uppe!

Kolla in om det var du som fick äran idag, annars kommer det nya chanser! :)



P.S tack för att du länkande din blogg, följer den nu.

2011-08-13 @ 15:07:02
URL: http://kaajsiiis.blogg.se/
Postat av: Josefine

Åh vad du är modig och duktig som åker på nöjesfält! :D Åh, vad knasigt det hade varit om vi var där samma dag och kanske såg varandra utan att veta om det. En fobi syns ju inte på utsidan så vi hade inte kunnat lyckas hitta varandra på det sättet. Haha. Men hur gick det för dig? :D Åkte du de värsta grejerna? Bra att du såg fram emot att åka dit! Nu blir jag väldigt nyfiken på var du bor också, eftersom du åkte dit så borde det inte vara så jättelångt hemifrån..:p



Så bra att halkan gick bra!



Föresten, ditt inlägg om inställningen till att bli fri från fobin, jag tror jag har samma problem! Jag har två mål, ett: att aldrig spy och två: att bli av med fobin. Nu förstår jag också varför det inte går framåt så mycket trots att jag övar övar och övar. Så ville bara tacka för ditt inlägg för det fick mig att förstå bättre också! :D



2011-08-14 @ 20:35:59
URL: http://josseskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0