Rawfood - dag 1

 
Oj. En tiondel avklarad, och jag känner mig utsvulten och har redan abstinens (ge mig choklad!). Magen är uppblåst som jag vet inte vad - kanske väntar jag trillingar? - och jag har gått omkring och känt mig kissenödig, varit irriterad och varit segtrött i hjärnan hela dagen. MEN, det har när jag tänker efter inte kliat lika mycket som det brukar, och jag har märkbart lenare och finare hud i ansiktet än igår. Det behöver inte ha något samband med maten, men kan vara värt att notera.  

För er som funderar på att köra rawfood så tänker jag att jag ska lägga ut vad jag äter, och en länk till recepten. Ni som är allergiska mot titta-vad-jag-åt-idag-bilder får blunda. Jag tycker i alla fall att det är en av de roligaste grejerna med att laga rawfood, eller mat över huvud taget, att lägga upp det fint på tallriken och få det att se gott ut. Det är belöningen när man har lagat maten, att man får pyssla med den! Somliga skulle väl påstå att det var att äta den, men det är ju så hemskt, att äta upp allt arbete ;P
 
Frukost: 
Fruktsallad med päron, banan, mango och nektarin.
 
Mellanmål: en banan. Hoppas ni vet hur en sådan ser ut, för jag har ingen bild på den, och nu är den nog ganska deformerad i mina tarmar ;)
 

Lunch: vid lunch var det riktigt jobbigt. Jag var nära på att ge upp när alla i personalrummet tog fram sina matlådor och värmde så det luktade matos i hela rummet, medan jag tog fram min kalla matlåda med blomkålsröra. Men för att se det från den ljusa sidan så besparades jag hela två minuters väntande på mikrovågsugnen! Och tack och lov hade jag lagt upp maten fint igårkväll (vilket jag fick en kommentar om, woho!), det gjorde mig på bättre humör. Tänk att det kan spela roll - jag äter uppenbarligen med ögonen. 
 
Recept: http://www.tasteline.com/Recept/Raw_tabbouleh.
Och så gjorde vi en avokadoröra till.
 
Mellanmål: jag var vrålhungrig när jag kom hem från praktiken, och extremt sugen på choklad, så jag behövde någonting snabbfixat. Voilá. Sedan gjorde vi vattenmelondrink också, med vattenmelon, citron, kokosflingor och isbitar. Blev väldigt gott. 
 
Kvällsmat: den får ni se i morgon, för det blir även min lunch, men den var riktigt god. Och efter den kände jag mig mätt och belåten. Kan dock meddela att sisådär två timmar efter är jag hungrig igen. Har jag ett svart hål i magen eller!?
 
Nattmacka: nej, såklart får jag inte ta någon macka, men det kallas ju så! Som avrundning på dagen blir det nog en avokado banan eller ett äpple, som jag toppar med min medicin. Whoho. 

Nu måste jag bara bli bättre på att komma ihåg att dricka massa vatten också! Tjingeling ;)
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Hej! Din blogg fick mig att få lite hopp igen. Jag har massor av frågor som skulle kunna hjälpa mig enormt till dig. Kan jag maila dig på något sätt? Jag lider av panikångest, borrelia och har precis blivit dumpad av min första kärlek. Snart orkar jag inte vara kvar här längre. Tack för bra inlägg. Kram

2013-11-20 @ 19:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0