Lite mer levande

 
Ut med propyless och in med apotekets egna hudkräm.
Hoppas det blir bättre.
 
I fredags mådde jag allt annat än bra och bestämde mig i ett desperat försök att kanske göra eksemet lite bättre för att byta kräm som jag smörjer in mig med varje dag. I ca 2,5 år har jag nu smörjt in mig med en och samma kräm, propyless. Jag har haft den på recept (tack och lov, annars hade det varit väldigt dyrt) och tyckt att den varit bra eftersom den inte var lika tjockt kladdig som de andra krämerna jag fått testa. Men på senare tid när eksemet börjat bli sämre igen har jag känt mig mer och mer olustig kring krämen. Tänk om den förvärrar/"håller kvar" eksemet istället för att hjälpa? Att kroppen bara blir beroende av den. Jag märkte nämligen att ju mer jag smörjde in mig, desto mer behövde jag. Och när jag har smörjt in mig med den nu när ansiktet är väldigt ekseminvaderat så har den svidit så otroligt att jag gråtit av smärta varje kväll när jag smörjt mig. När jag tog mig en närmare titt på innehållsförteckningen så blev jag ännu mer fundersam över huruvida den här krämen kanske förvärrade mina problem snarare än hjälpte - den innehåller bland annat ett aluminiumämne! Om ni vill ta en närmre titt på en del av de otäcka sakerna som är i och vad de kan göra så kika här: http://4u-yourspace.blogspot.se/2011/09/propyless-bra-men-daligt.html). Jag smörjer alltså hela kroppen. Och har alltså gjort i 2,5 år. Det kan inte vara så tipp topp! Det har snackats en del om aluminium i deodoranter kan ställa till det, och den tar man ju på ett betydligt mindre område än hela kroppen! Aluminiumförgiftning ger tydligen neurologiska och kognitiva symptom... hmm, ganska lika borrelian, tänk om jag är alluminiumförgiftad också hehe.
Eftersom jag låg helt utslagen i soffan hela fredagen så var min pojkvän så snäll att han slank in på apoteket och köpte en kräm som mammas jobbarkompis rekommenderat, "mjukgörande hudkräm" från ACO. 
Jag började använda den på en gång, och kände genast skillnad i att den inte gjorde så ont att smörja in mig med - jag grät inte för en gångs skull! Bara det var ju en vinst.
 
Samma dag gjorde jag något riktigt stort!
Jag var i torsdags på en akuttid hos en hudläkare. Jag cyklade dit och blev genomsvettig vilket gjorde att det kliade extremt. När man inte får sova ordentligt om nätterna och allt bara känns hopplöst så är man inte långt ifrån gråt någon gång kan jag säga, och det blev droppen. Att sitta i väntrummet och riva sönder kroppen som om man hade loppor och se helt förfärlig ut är inte så kul, så till råga på det började jag böla. Och det slutade inte svämma över i mina tårkanaler så när jag träffade läkaren, som hade med sig två läkarstuderande unga killar, så strömmade tårarna ner. Jag behövde inte förklara hur uppgifen jag var.
Jag tror att läkarna blir bättre när de har med sig läkarstudenter, så därför tyckte jag det var okej. Jag har träffat den här läkaren innan, och han var väl inte min favorit, men den här gången gick det bra. Han sa att han trodde att jag har svamp i ansiktet (mysigt värre! Vill ni smaka?) så han skrev ut en svampmedicin. Probemet uppstod när jag fick höra att det var en kapsel! Jag vet att jag inte kan svälja så stora grejer, jag har ju försökt under hela min borreliabehandling att svälja tabletter hit och dit men fått dela/krossa de större. När jag berättade att jag inte kunde svälja sa han bara "om du kan med att sitta och gråta för tre vuxna karlar så kan väl att svälja en kapsel inte vara något problem". Jotack, där var anledningen till att han inte var min favorit... SUCK vad vissa har svårt att förstå att någonting kan vara jobbigt bortom en ångestgräns man inte bara kan rycka på axlarna åt.
 
Svampmedicinen i jämförelse med min borreliamedicin.
 
MEN, vet ni vad!?! Jag svalde kapseln!! Jag menar, i början av borreliabhehandlingen för snart ett år sedan hade jag supersvårt att svälja HALVA den lilla tabletten ni ser på bilden ovan så jag svalde den i fjärdedelar. Den här kapseln (som också syns på bilden ovan) var betydligt större! Jag är faktiskt väldigt stolt, jag trodde aldrig jag skulle kunna svälja någon så stor medicin. Wihoo! 

Jag har väldigt svårt att avgöra vad det är som har hjälpt, men något har hjälpt och det är huvudsaken! Eksemet blev redan efter att jag smörjt in mig med den nya krämen lite bättre, och på lördagen såg eksemet väldigt bra ut i jämförelse med dagen innan! Inte alls lika rödflammigt, mest bara otroligt torrt. Så, jag fortsätter smörja mig med ACO-krämen, och på fredag blir det svampmedicin igen (ska ta den en gång i vecka i fyra veckor). Hoppas hoppas att det här kan göra att det vänder och går åt rätt håll så att jag får börja sova ordentligt om nätterna och inte är lika irriterad. Hoppas! 


Kommentarer
Postat av: Qbrium

Hej, jag såg din kommentar i min blogg - har även svarat på den. Du undrade om du skulle kunna få kopiera in mitt inlägg till din blogg, och så länge du skriver källan får du absolut göra det. Skriv ett mail till mig så bifogar jag hela texten.

Min mail når du via "kontakta mig"-knappen, till höger på bloggen.

Svar: Hejsan! Förlåt för väldigt sent svar, jag mår inte bra och har inte orkat logga in på bloggen på länge. Tusen tack! :) När jag orkar ta tag i det vill jag jättegärna få texten så att andra kan ha nytta av det, jag har följt många av dina råd och det har hjälpt mig i alla fall lite. Helosansalvan är det som hjälpt mig bäst, och skrubbvantar. kram!

Ps. Du kan gärna få skicka texten till [email protected] ifall du vill/orkar/hinner :D
Alicia (alias)

2012-11-14 @ 18:24:45
URL: http://4u-yourspace.blogspot.com
Postat av: Felicia

Hej!
Jag har ett litet tips som hjälpt mig när jag har haft svårt för att svälja tabletter.
Det finns på apoteket och heter "MedCoat".
Det gör att tabletterna slinker ner lite lättare och ger även illasmakande tabletter en god smak av citrus.
Så skulle problemet dyka upp igen, tveka inte för att testa. Det hjälpte iaf mig :)
/Felicia

2013-05-14 @ 15:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0