Neeej!

Typ såhär ser mitt ansikte ut just nu. Kul... eller inte.

Jag blir tokig! Exploderar.... vill skrika, eller riva sönder mitt ansikte. Det brinner.

I morse vaknade jag och upptäckte att eksemet kommit tillbaka, bara sådär, över en natt. Varför!?!

 

Det har varit så lugnt och skönt sedan jag började med antibiotikan (mot borrelia), visst, det har kliat lite, men inte så farligt. Varför kommer det plötsligt tillbaka? Jag förstår ingenting. Jag är så hemskt ledsen. Jag började gråta när jag kollade mig i spegeln i morse, jag vill inte se ut såhär igen. Det ha varit så skönt att se "normal" ut, att ha finare hy än jag haft på länge(!), och att faktiskt kunna titta sig i spegeln och tänka positivt om sig själv. Att slippa se ett inflammerat eksemansikte stirra tillbaka med ledsna ögon.

Jag försöker tänka igenom vad jag gjort de senaste dagarna, har jag gjort något som kunnat leda till det här? Jag kan inte komma på något.

Varför...!?

 

Jag blir så äckligt irriterad när det kliar såhär mycket, för det är allt man kan tänka på. Allt man gör störs av det frustrerande kliandet som ständigt påkallar ens uppmärksamhet. Under skrivande stund får jag avbryta ungefär en gång varannan mening för att klia. Det gör mig tokig, man kan inte koncentrera sig. Jag vill inte vara såhär irriterad, det känns så hemskt att det går ut över till exempel min pojkvän och mamma. Jag vill inte, vill inte, vill inte, men eksemet gör mig till en häxa, kroppen blir superstressad och på helspänn och får min hjärna att bli överhettad. Ansiktet brinner ju! Tillslut exploderar jag.

Det här är INTE kul. Varför börjar det igen, varför!

 


Kommentarer
Postat av: izabella

Hej! Jag har också atopiskt eksem . Haft det i många år men de senaste på åren har det varit som värst och jag är sjukskriven . I perioder kan jag inte ens ha på mig kläder och får sitta invirad i ett täcke. Det suger. Men jag tror jag kan hjälpa dig. Jag är övertygad om att din tarm läcker ut osmält protein ut i blodet (läckande tarm) . Googla det och läs . Kan det bli värre när du har ägglossning? Innan mensen ? Du MÅSTE sluta äta socker. MÅSTEMÅSTEMÅSTE om du vill bli av med skiten. Jag har träffat otaligt många läkare och varit på visning på shalgrenska i Göteborg. Har nyligen träffat en läkare i norge som vet vad han pratar om. Hoppas jag iallafall. Jag är 21 hur gammal är du ? Skicka ett mail till mig, Kram

2012-02-04 @ 03:12:56
Postat av: Sevve- The Sweetest Bitch you've ever met

Jätte söt blogg! Hur ser din dag ut idag då?

2012-02-04 @ 13:22:49
URL: http://sevve.blogg.se/
Postat av: Antonia

Det här var som att läsa om mig själv. Jag går igenom samma sak och har gjort det under en väldigt lång tid. Hade nyligen en kortison/antibiotika-kur mot mitt eksem, då det vart infekterat (RUNT MUNNEN). Så fort kuren var slut så kom allting tillbaka, nu ser jag ut som en äcklig torr tomat, speciellt i ansiktet. Samtidigt som jag tycker det är tråkigt att läsa om sånt här lidande, blir jag ändå ''glad'' över att jag verkligen inte är själv om detta. Du får gärna skicka svar tillbaka, hade vart skönt att skriva med någon som verkligen vet hur det är. Folk i sin omgivning kan inte ens FÖRESTÄLLA sig hur jävla ont vi ''eksemare'' har. Skulle kunna skriva en hel novell om allting men nu får det räcka haha!

2012-02-13 @ 23:52:10
Postat av: Tess

JA precis som ni andra kommenterat, det är som att läsa om sig själv!

Är 25 år nu och har levt med (lidit av) mitt eksem sedan jag var 4.. Och det är svårt! Och absolut, att omgivningen har svårt att förstå kan göra att man känner sig väldigt liten.. Kommentarer som "det bara att hitta sitt inre lugn" "det är psykiskt, ta det lugnt" får det att krypa i mig!

JAg är en väldigt positiv tjej, men det kommer tillfällen då det kokar över! Och det är lätt att verka bitter, men ibland måste man ju få vara ledsen och må dåligt för det som får en att må dåligt!

JAg har testat ALLT av tips ock trix, krämer, behandlingar, dieter osv som jag stött på under åren.. men det kommer aldrig till ett slut! MEN, jag vägrar att ge upp! Hoppas att vi en dag får den hjälp vi behöver! Därför är det viktigt att vi kan rapportera till varandra OM vi hittar något som fungerar! =)

Och ja, jag skulle också kunna skriva en bok haha!

2012-03-04 @ 14:12:15
Postat av: Sara - problem med extremt eksem

Hej

DU är verkligen inte ensam om detta. Jag har haft mitt eksem sedan jag var liten och så har det varit ett uppehåll fram till ungefär fyra år sedan, och de senaste två åren nu har varit de värsta i mitt liv. Har fått fula ärr efter kliandet, är alldeles röd på hela kroppen och väldigt sårig. Och jag har verkligen bara gått och funderat, är jag ensam? finns de ingen här som känner som mig? =(

Har testat hudkliniker, homeopater och allt, nu ska jag troligen få komma till schalgrenska i gbg och se om de har nått vettigt att säga. Jag sover lite, jag har gått upp 20 kg för att jag inte kan träna för det svider så extremt på huden när jag tränar. jag badar oljebad för att mjuka upp huden. använder kortison. Snälla alla håll kontakten! Jag behöver verkligen nån att dela tankar med just angående mitt eksem.

2012-03-18 @ 21:49:01
Postat av: Ida

Hej! Känner liksom ni andra verkligen igen mig. För mig har det dock blivit mycket bättre med åren, men ibland blossar det upp hej vilt på hela kroppen. Känner särskilt igen mig om hur mycket det kan "brinna" i ansiktet och hur det spänner i hela ansiktet när man ler ibland för att huden spänner så.



Det känns som att jag har provat alla hudkrämer som finns och särskilt svårt har det varit att hitta någonting som passar för ansiktet, ingenting verkar vara "fett" nog. Det som faktiskt funkar bäst för mig och som konstigt nog inte ger finnar heller är den klassiska salvan Helosan :). Blir faktiskt dock torr även av den ibland så då är det peeling och babyolja som gäller.



Skönt att man inte är ensam i den här atopiska eksem världen. För mig var det som värst på gymnasiet då jag var sjukskriven för eksemet men idag är det nog få som ens tänker på att jag har det. Men helt fri från det tror jag aldrig att jag kan bli men jag märker verkligen hur mycket sämre det blir av stress.



Kram till er!

2012-03-23 @ 15:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0