EKG-undersökning!


Titta, titta, det är mitt hjärta som har slagit det där! :D

Idag fick jag en akuttid på vårdcentralen, för att kolla upp varför mitt hjärta slagit så hårt och jag haft svårt att andas.
Jag fick göra ett EKG! Hehe, var tvungen att strippa på överkroppen och bli kopplad till massa sladdar som gick in i en maskin där min hjärtrytm visades. Kändes lite konstigt att ligga helt blottad med någon som satte på klisterlappar kopplade till sladdar, men själva testningen tog bara en minut.
Jag frågade om jag fick utskriften, och det fick jag haha. Så nu har jag ett rosa papper med min hjärtrytm på, och den var helt normal. Dock så snackade han om att man kunde göra en 24-timmars EKG eftersom mina problem med hjärtat kommer stundtals och de därför kanske inte lyckades fånga upp det eventuella felet under den minut de mätte. Och det kände jag ju själv, att hjärtat slog bra när de undersökte - just typiskt va? Burkar det inte alltid vara så? Ungefär som när man försöker öppna en burk och tillslut ger upp, ber någon annan att öppna den, och ja, precis då så klarar man det.
Så, hjärtrytmen var bra, i alla fall då de kollade. Däremot så hittade de faktiskt ett fel, vilket var anledningen till att han ville göra EKG över huvud taget. Han lyssnade på hjärtat med ett gammalt hederligt stetoskop och hörde ett blåsljud! Jag visste inte hur jag skulle reagera när han sa det (skratta eller gråta? Det blev skratta)... seriöst, är det något fel med mitt hjärta nu också!?!
Nu börjar jag verkligen undra vad det är som händer med mig.
Blåsljud innebär att man antagligen har ett läckage i en av hjärtats klaffar, vilket tex kan göra att blodet kan rinna tillbaka till den kammare eller förmak som det kom ifrån. Det ska det inte göra. Eller så kan det rinna ut i lungan snackade han om! Om det gör det så kan det kännas tungt att andas, för att man har vätska i lungan. Mhm, det var trevligt att höra farbror doktor, särskilt när han antydde att det ju KUNDE vara en förklarning till mitt problem. Men nejdå, oroa mig, varför skulle JAG göra det?
Han sa faktiskt att man kan få blåsljud på hjärtat om man har en infektion (eller sa han inflammation? är det samma sak?). Så OM det skulle visa sig att jag har borrelia så kan ju det förklara till och med det här, kanske? Och om jag inte har borrelia... ja då har jag ju fortfarande mitt kära blåsljud på hjärtat.

Jag fick en remiss till att göra en lungröntgen (woho, för jag är ett SÅ stort fan av att röntga mig, och ska nu göra det två gånger. Men lite spännande är det ändå med alla de här undersökningarna även om det mest är läskigt. Det är inte alla som har fått göra EKG, röntga hjärnan, halsen, lungorna, operera bort en apelsinstor cysta osv osv). Sen fick jag en till remiss, till att göra ultraljud på hjärtat, för att se vad som orsakar blåsljudet - ifall det är ett läckage. Uwh, hur bra kan det vara liksom? Att det LÄCKER blod från hjärtat? Jag gillar inte den tanken.
Någon av de här sakerna skulle det ta två hela månader innan jag fick göra. Usch, all denna väntetid som finns att oroa sig på är inte nyttigt för mig måste jag säga.

Men okej, hittills hittade kliniska fynd: blåsjud på hjärtat, förhöjt antal eosinofila blodkroppar, ett förhöjt värde av två på sköldkörtelprovet (som de dock inte brydde sig om, och jag har tagit ett till sedan dess som visade innanför gränsen), antikroppar mot borrelia (igg, dvs "inte aktiva antikroppar" enligt den läkaren).
Någon som har en aning? ... ingen... tänkte väl det :P
Hm... Det här är alltså vad alla undersökningar hit och dit har gett för resultat, skulle man ta med alla de fysiska symtom jag har, ja då skulle såklart listan bli lång. Något är det här, det måste det väl vara?
Denna ständiga ovisshet! Varför mår jag så dåligt?
Det återstår att se, för jag får i alla fall lite lite mer hopp om att vi trots allt kan hitta en orsak till det här tillslut :)



Kommentarer
Postat av: spiderchick

sv. min kompis blev vittne till en krogvakt som var lite väl hårdhänt... Hoppas han åker fast så det ryker!!

2011-09-30 @ 09:21:27
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: a meths

Jag har också gjort ett EKG och ett långtids EKG som det heter, då man har maskinen på sig i 24 timmar och lever normalt, samt ett ultraljud av hjärtat, jag har liiite blod som går tillbaka in i hjärtat igen medan de andra går ut i kroppen som de ska, vilket inte alls är farligt, dock var anledningen till att jag gjorde de här testena att jag svimmade och var medvetslös i nästan 20-30 minuter vid 2 olika tillfällen.



Hoppas de löser sig, kram!

2011-10-03 @ 09:59:23
URL: http://meths.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0