Ska lägga mig under kniven, igen


Att behöva opereras är jag nog inte den enda som är orolig inför...

Varför är det ett så konstigt ord, lymfkörtelelextirpation!?! Vem vet vad det betyder?
Nu vet jag, borttagning av en lymfkörtel.
Jag är så rädd. Jag vill verkligen inte opereras igen! Inte sövas en gång till, det var så läskigt - eftersom jag var panikrädd för att jag skulle må illa av sövningsmedlet. Dessutom hade jag ont i halsen och det kändes alldeles konstig, och jag var helt borta, flera dagar efteråt. Otäckt. Jag vill inte igen...
Fast den här gången kanske det bara blir lokalbedövning, fast jag vet nästan inte vad som är värst! Det innebär ju att jag kommer att vara VAKEN när de opererar mig! SE vad de gör, och höra allt de säger. Och så måste jag ligga helt stilla, hur ska jag klara det, när jag bergis kommer få panik på operationsbordet? Jag kommer i så fall bara ligga där och tänka på alla bakterier som kommer in min kropp, och vara livrädd för att jag plötsligt ska behöva spy, därför få panik och börja röra mig så att de råkar snitta upp hela halsen eller något. Hjälp. För allas säkerhet är det egentligen bättre om jag blir sövd.

Sen kommer den stora frågan, varför ska de ta bort hela körteln? De tog cellprov från körteln, jag blev stucken två gånger, och nu vill de alltså ha hela körteln! Tjuvar!
Nej men seriöst, klart jag blir orolig. Man tar inte bort någonting från kroppen i onödan. Antingen hittade de någonting, och behöver konstatera det mer definitivt, eller så hade de för lite celler att analysera så att de behöver mer (men varför inte bara ta lite fler stick då? Måste de ta hela saken!?), eller så vet jag inte vad. Läkaren sa någonting om att vävnaden verkade vara frisk, men att de inte kunde säga säkert. När jag frågade honom ifall det fanns någon risk att det skulle vara cancer så sa han att han inte kunde säga det än. Det är därför de behöver hela körteln, för att helt utesluta cancer, allts finns det fortfarande misstanke om att det faktiskt KAN vara cancer! Det skrämmer mig...
Nu tror jag inte att jag har cancer, utan min teori är att jag har en överaktiv körtel, pga att jag har en infektion i kroppen, och att denna infektion är borrelia. Det är bara en teori, men den passar bäst ihop med hela bilden.

Så, ska jag vänta med att åka till norge och göra ett borreliatest tills jag har fått resultatet av körtelprovet (eh, först måste jag åtminstone få veta när jag ska opereras då...)? Helst hade jag velat åka till norge och göra provet först, få resultatet och därefter gå vidare med körteln om det inte visade något. Men detta skulle ta alldeles för lång tid, så lång tid vill man inte vänta med en körtel som KAN vara cancer (trots att den har suttit där i ett och ett halvt år redan, gör en månad till så stor skillnad? Men att den suttit där så länge gör att jag inte tror att det skulle vara cancer, men tanken finns ju där ändå...). Men OM jag hade hunnit göra borreliatestet först, och det visade positivt, så hade jag ju inte behövt ta ut min kära körtel, eftersom den då med högsta sannolikhet skulle varit svullen och irriterad pga borreliainfektionen. För hur stor är sannolikheten att man BÅDE skulle ha borrelia och cancer på en gång? Då hade jag antagligen inte kunnat gå upprätt.
Usch nej, jag vill liksom verkligen inte genomgå den här operationen. Särskilt inte om det visar sig vara i "onödan"!

Jag undrar hur jag mår om en månad, vet jag vad "felet" är på mig då, och vad kommer det visa sig vara? Det är nästan lite spännande, men bara nästan. Mest är jag GALET trött på att må såhär dåligt utan att veta varför, men nu är vi ju någonting på spåren, äntligen, eller...?




Kommentarer
Postat av: Viktoria

Gud...lycka till med allt !



Hälsa gärna på i min blogg där det bjuds på humor, stand up, muscicerande och andra rolighter :)

http://www.aglepta.blogspot.com

2011-09-12 @ 23:38:59
URL: http://www.aglepta.blogspot.com
Postat av: Sussi

Tror man kan få hörlurar och lyssna i under en operation med lokalbedövning. Är ej säker, men jag har för mig detta iaf.



Hoppas det går bra för dig!

2011-09-14 @ 19:01:25
URL: http://rage-blackout.blogspot.com
Postat av: Josefine

Åh jobbigt med en operation till :( Hoppas allt går bra i alla fall!! Kram

2011-09-15 @ 19:39:25
URL: http://josseskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0