Panikattack under tentan



Jag har verkligen ingen aptit. Nu är det tjugo minuter kvar tills vi ska åka och jag börjar få väldigt mycket ångest över att jag i princip inte har ätit någonting idag!
Inatt kunde jag inte sova, jag sov ensam i lägenheten! Självklart skulle båda jag bor med vara borta just natten innan jag skulle ha tenta, dvs så att jag inte direkt fick den "skönhetssömn" jag skulle ha behövt. Sov oroligt hela natten och vaknade med panik en gång, men jag klarade mig igenom det, och sov ensam hemma fastän min pojkvän erbjöd sig att komma hit och sova. Kämpar, det gör jag för glatta livet, skiten som kallas spyfobi ska bort ur mitt liv.

Idag hade vi då tenta, den första tentan i mitt liv är nu avklarad. Hjälp vad nervös jag var, livrädd för att få en panikattack under skrivningen och rusa ut och därmed få underkänt, och fruktansvärt trött var mitt förnamn i morse. Det var som om jag fortfarande sov när jag gick upp i morse, och jag mådde hemskt illa när jag försökte få i mig yoghurten. Jag tvingade mig själv att äta lite i alla fall, försökte verkligen äta eftersom jag vet att jag annars skulle få panik för att jag mår illa till följd av att jag är för hungrig.
Jag kände att det fick bära eller brista när jag gick in i tentasalen, men såklart var jag nervös. Första tiden gick det jättebra, jag skrev febrilt. Sen när jag hade skrivit det jag kände mig säker på och inte var lika "inne" i skrivandet och fick lite utrymme att börja fundera, ja då slog ångesten till.
"Tänk om jag fick sådan panik att jag bara rusade därifrån? Hjälp, jag kommer inte på de sista två frågorna! De är värda massa poäng, jag kommer antagligen inte få godkänt ens! Usch, tänk om jag skulle börja må illa, mobilen är avstängd och jag kan inte ringa mamma. Tänk om jag måste gå på toa akut? Tänk om jag smittats med bakterierna vi labbade med och det visar sig först nu, dvs att jag har blivit magsjuk!"
Ja, massa tankar i den stilen rusade genom min hjärna, pulsen höjdes och plötsligt kunde jag inte alls koncentrera mig på tentan längre. Jag kollade mot utgången mest hela tiden, kände att stämningen var alldeles FÖR tyst, folk skulle märka att jag pustade och stönade. Jag ville prata med någon, tänkte att det kunde lugna mig att få öppna munnen i alla fall, bryta den otäcka spända stämningen, så jag kallade på en av provvakterna och frågade en grej om hur man skulle lämna in det.
Det hjälpte inte, paniken var kvar, outhärdlig kändes den. Det enda jag ville var att rusa därifrån!
Trots att det som oroade mig mest var att jag skulle få en panikattack och inte klara tentan pga att jag kanske skulle rusa ut så var det precis det jag funderade på att göra. Logiskt va? Inte någonstans, men likväl vad som lockade mig något otroligt. Bara lämna in, skita i att jag kunde skriva mer och att jag kanske inte skulle få godkänt om jag lämnade in, bara jag kom därifrån så var allt lugnt!
Jag lämnade inte in. Istället försökte jag andas med näsan, inga pustar, sänkte axlarna. Försökte göra som psykologen sagt åt mig. Och vet ni vad, paniken lugnade tillslut ner sig! Inte på en gång, men ändå, det gick över och jag kunde börja skriva igen. Jag klarade att vara kvar, trots att varenda fiber i min kropp ville därifrån! Jippie.
Och jag tror att jag faktiskt klarade att skriva godkänt på tentan i alla fall, även om jag EGENTLIGEN inte är nöjd med det utan vill ha högra - för att jag vet att jag kan - så har jag bestämt mig för att vara stolt om jag får godkänt. Jag har haft den mest intensiva och utmanande veckan på MYCKET länge, och hjälp vad mycket annat som svävar omkring i min hjärna just nu, tar över. Hjärntumör, hjärntumör, hjärntumör - jag är livrädd för det. Och där är det faktiskt en befogad rädsla (om det visar sig vara hjärntumör vill säga, men det kommer det inte visa sig vara. Det får det inte göra) till skillnad för fobirädslan.

Nej, nu ska jag var stolt över att jag klarade att göra tentan, att jag tar mig samman gång på gång och faktiskt har fixar massa hemskt jobbiga saker den här veckan. Jag klarar mer än jag tror. Nu ska jag försöka ta en "ledig helg" från plugg och tankar, försöka ha det trevligt med min pojkvän och hans familj. Få lite miljöombyte och då förhoppningsvis kunna släppa allt allvar för ett tag. Jag behöver det...

Ta hand om er allihopa och ha en trevlig helg, gör någonting ni tycker är kul eller trevligt :)

 



Kommentarer
Postat av: Josefine

Bra jobbat! :) Jag förstår precis hur du kände, jag brukar känna så på prov, speciellt nationella prov eftersom man då inte får gå ut när man är klar utan man måste vänta till en gemensam utgångstid, det får mig att känna mig instängd i klassrummet och då kommer paniken. En tenta är väl också rätt så lång? Den 29 oktober har jag högskoleprov, det håller på i flera timmar, vet inte hur många men många är det, minst 4 timmar iaf, det är jag nervös för, men det fixar sig nog, du klarade tentan och massa annat jobbigt i veckan så det är klart jag fixar det här :) Hoppas tentan gick bra och håller tummarna för att du inte har någon hjärntumör! KRAM

2011-10-08 @ 12:30:52
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: L.

Alltså fy vad du är stark. Du är en fighter. Du ger inte upp. Det beundrar jag dig för. Att bara genomföra den där tentan med tanke på allt som drabbat dig är en beundransvärd prestation. Jag själv brukar ge upp för minsta lilla.

2011-10-10 @ 12:08:53
Postat av: Sussi

Man är faktiskt oftare starkare än vad man tror! Men lever man med ångest och rädsla är det svårare att tackla nya utmaningar, men du bevisade att du faktiskt är starkare än vad du tror ;) Fortsätt den kampen.



Jo, har haft väldigt mycket ångest på sistone men jag antar att det beror på att jag har så mycket jobbigt omkring mig just nu. Bajs på det, säger vi.



Ha en fin dag.

2011-10-10 @ 18:24:35
URL: http://rage-blackout.blogspot.com
Postat av: josefine häggkvist

åh gud, din kommentar gjorde hela min dag. Jag rös och fick gåshud, du är en fantastisk människa & stark är du oxå! Precis som "L" skrev här uppe så är du en fighter. Ha världens bästa dag, kram!

2011-10-11 @ 15:14:17
URL: http://www.josefinehaggkvist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0