Arg på psykologen - magsjukefakta


För er som är spyfobiker och inte vill veta hur magsjuka sprids, inkubationstider och annan info om magsjuka så kanske det är bäst att inte läsa det här inlägget -  men obs: det är inte farligt att läsa det, och det är ingen idé att välja att inte läsa om du nu kommer gå omkring och tro att det stod massa hiskeligt hemska grejer här nedanför. Tänk på att för andra, som inte är spyfobiker, så är det här inte hiskeligt hemska grejer. Antagligen så vet du redan det som jag ska skriva, jag visste det väl egentligen också, fast jag har blundat för det och nu tvingats öppna ögonen - tack så heeemskt mycket psykologen.

Ett långt inlägg, som jag skriver för att ni som inte vet hur en fobiker tänker ska få en chans att hänga med i min fobihjärnas tankespår då jag läser om magsjuka:

Just nu sitter jag och är skräckslagen, men framför allt sjukt arg på min psykolog! Hur i hela världen kunde han ge mig den här läxan!!! Sist jag var där så kom både han och jag på att vi egentligen inte vet så mycket om magsjuka, rent faktamässigt. Jag tror på all hemsk fakta jag får höra från andra om magsjuka, men har inte tagit reda på någonting själv. Jag vet egentligen inte hur det smittar (kan det smitta via luften tex?) och om jag går och är helt överdrivet rädd för att de kanske smittar på något sätt som det inte kan göra osv. Jag vet inte ens om det är ett virus eller bakterier. Så därför fick jag i uppgift till nästa gång att ta reda på mer om magsjuka, hur det smittar och vad man rekommenderas att göra för att undvika att bli smittad.
Jag protesterade och sa att jag har undvikit att läsa på om magsjuka just eftersom jag tror att det bara skulle få mig att bli ännu mer rädd och framkalla fler säkerhetsbeteenden. För tänk om det skulle visa sig att det smittar på de sätt, eller lika lätt, som jag inbillar mig - eller att det till och med skulle vara värre. Om jag inte läser på så tror jag ju samtidigt som jag tror på alla katastroftankar om hur det smittar osv att det just bara är mina tankar om det, men om jag läser på och får veta att det är SANT, ja då blir det katastrof. Läser jag däremot på och får veta att det inte är sant så kommer inte det att hjälpa eftersom jag fortfarande kommer tro att det KAN vara sant. Men trots detta så tyckte han att det var en bra idé att jag skulle läsa in mig på ämnet, så att jag hade sanningsenlig fakta att gå efter och inte bara vad jag tror är sant.

So I did. Nu har jag suttit och läs på lite om magsjuka, och jag håller på att koka över av ilska för att jag fick den här uppgiften. Nu är jag livrädd! På flera sätt visade det sig vara värre än vad jag trodde (eller det som står blir värre i mitt huvud än vad de kanske menar det som, så det hjälper inte direkt att jag får rätt fakta, eftersom jag ändå läser selektivt och bara ser alla katastrofmeningar). VARFÖR skulle jag läsa allt det!?! Det är liksom som att mata fobihjärnan, otroligt dumt tycker jag, för jag ser faktiskt inte hur det här ska kunna hjälpa mig. Men jag får väl hoppas på att psykologen vet vad han gett sig in på med att ge mig den här uppgiften!

Usch, nu är jag skiträdd. Faran är visst inte över. Jag trodde det räckte med att vara rädd i en vecka efter att hon jag bor med var magsjuk, men nej, tydligen inte enligt www.1177.se (för er som vill lyssna på min psykologs råd och läsa på om magsjuka, klicka här).
Det fanns några grejer som jag framför allt reagerade på och som satte igång mitt alarmsystem.

Jag fick till exempel veta att magsjuka kan vara både virus (tex vinterkräksjukan), bakterier eller parasiter! Den kan vara allting! Det här ger mig ångest. Och genom hela texten så står det att magsjuka smittar lätt, och de använder uttryck som att man får "kraftiga kräkningar" vilket ger mig helt fruktansvärt ångestfyllda bilder av hur man spyr och spyr och spyr utan att det slutar, spyr ett helt badkar fullt, eller hur det bara sprutar ut okontrollerat åt alla håll. DÄRFÖR ansåg inte jag att det här var en bra uppgift för mig, för i mitt huvud så blir det här ändå inte den realistiska faktan som han pratade om, eftersom så mycket lämnas åt fantasin, och ett "förstärkande ord" (som kraftiga) kan bli ett ord för mycket och sätta grillor i huvudet på mig.
"I regel blir man smittad av dryck eller mat som hanterats på ett felaktigt sätt." En sån här mening får mig till exempel att undra hur det här felaktiga sättet är? Det lämnar utrymme åt min fantasi att hitta på vad som är felaktigt och inte, och kan göra att jag blir rädd för minsta lilla. Att mjölken stått framme tio minuter för länge (enligt mig), eller att man tinade upp de frysta grejerna för fort/långsamt osv osv. Det kan bli till vad som helst, som inte skribenten avsåg med "felaktigt sätt", men eftersom det inte står hur det felaktiga sättet är så blir det upp till mig att bestämma, rättare sagt min fobihjärna, vilket inte är så bra.
"Man kan också få besvär som kräkningar, diarréer och magsmärtor utan att det är magsjuka. Till exempel kan en svår psykisk chock orsaka illamående och kräkningar. Man kan även bli magsjuk i samband med en rad olika sjukdomar." Som att inte den här informationen räcker för att skrämma slag på mig, vilket i sin tur gör att jag tror att jag just nu är i psykisk chock och att det - enligt texten - kan komma att göra att jag spyr!! Och man kan bli magsjuk av EN RAD (= massvis) olika sjukdomar. Så nu ska jag gå och vara rädd för ALLA sjukdomar (det är jag visserligen redan, men nu har min fobihjärna fått bekräftelse på att det är befogat)?
"I tarmen finns också bakterier som skyddar mot farliga infektioner. Om den normala bakteriefloran rubbas, till exempel om man tar antibiotika kan bakterier som gör att man blir magsjuk öka i antal och orsaka besvär." Min fobihjärna reagerar direkt på att de snackar om farliga infektioner, menar de alltså att magsjuka är en farlig infektion? Och TACK så HEMSKT mycket för att jag fick veta det där med antibiotikan, att det kan göra att man har lättare för att få magsjuka. Som att jag inte hade tillräckligt svårt med att ta antibiotika, eller medicin över huvud taget, redan (man kan ju må illa av medicin, står på alla bipacksedlar + att jag inte kan svälja tabletter).
Håll hårt i hatten nu, och ni andra spyfobiker, ni ska kanske hoppa över det här stycket: "Så kallade calicivirus är en av de vanligaste orsakerna till magsjuka i Sverige. Calici är samlingsnamnet på en grupp virus som är mycket smittsamma. Det räcker med 10 till 100 virus för att bli smittad. I en enda droppe från kräkning eller avföring kan det finnas miljoner. Sjukdomen kallas också vinterkräksjukan." WHAT!? Mycket smittsamma, där har vi det igen, jag får hålla i mig för att inte få panik. Särskilt när jag läser det där om att det räcker med 10 till 100 virus och att EN DROPPE innehåller miljoner virus!

Nu har jag lust att spärra in mig i en glasbubba för alltid, kan knappt tro vad jag läser. Borde inte alla vara magsjuka!?! Fördömda vinterkräksjuka. Jag blir så hemskt ledsen, jag orkar inte vara såhär rädd... det tar så otroligt mycket på ens krafter att vara rädd hela tiden. Åååh, dumma dumma fobi. Nu är jag väldigt rädd för att jag ska bli ännu räddare igen, efter all information, att jag ska dra mig tillbaka och skaffa fler säkerhetsbeteenden. Jag vill det, eftersom jag just nu matat min fobi och den håller på att äta upp de delar av hjärnan som jag kämpat för att göra fobifria, men samtidigt så vill jag inte det eftersom jag så desperat längtar efter att bli från det här. Men vågar jag bli fri från fobin? Det kommer innebära att jag utsätts för mycket mer risk att bli magsjuka, vågar jag?
Aaah, det är så frustrerande. Jag vill att fobin ska vara borta när jag vaknar i morgon, men det fungerar inte så. Jag måste kämpa för att nå dit... men jag är så trött, så hemskt trött.

"Calicivirus sprids oftast från människa till människa via smittad, kall mat", jaha, nu vill jag inte äta kall mat längre.
"Om man kräks häftigt kan smittan spridas genom luften i form av små droppar" . Hjälp, mamma mia, det KAN alltså spridas via luften!?! Alltså är det rena undret att jag inte blev smittad när jag stod och kollade på spyan utanför affären, eller? Om han som spydde där var magsjuk så hade jag alltså, på riktigt, kunnat bli magsjuk av att stå där, för att det kan spridas via luften, eller? Just nu känner jag bara "jag vill inte leva mer om det ska vara såhär, jag orkar inte, magsjukan finns överallt. Jag förlorar, jag kan inte skydda mig mot den, jag orkar inte skydda mig mer, jag ger upp". Jag kommer inte ge upp, och jag vill leva, men hjälp att det skall vara så jobbigt, jag vill inte ha det såhär mer!
"Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittas till att man blir sjuk, är en till två dagar", det har jag hört innan, men jag har innerst inne trott att det nog egentligen är kortare, men tydligen inte...
"Man brukar oftast inte smitta längre när två dygn har gått efter det att besvären har försvunnit. Men ibland kan man smitta andra personer upp till tre veckor efter det att man blivit frisk igen". TRE VECKOR!!!! Snälla, säg att det är ett elakt skämt! När jag läste det här så hade jag lust att ringa till psykologen och säga "din idiot som gav mig den här läxan". Tre veckor, tre veckor, tre veckor. Det ringer i öronen som tinnitus. Så om min lägenhetskompis var magsjuk så kan hon smitta mig i två veckor till. Jag kan alltså inte pusta ut förens det har gått... tre veckor. Det är... en evighet. Ångest. Ta mig härifrån, då går ju folk omkring och smittas överallt, för alla tror att man är helt smittofri efter två dygn (och till och med med det så "fuskar" folk).
"De bakterier som orsakar magsjuka hos flest personer i Sverige är campylobakter. Bakterierna är vanliga hos kyckling, men annat kött kan också innehålla smittan. Även hund, katt och vilda djur kan bära på bakterierna." Jag ska inte ha husdjur. No way, inte efter att ha fått veta det här? De kan alltså ge mig magsjuka. Hjälp. Och kyckling har jag alltid vetat varit en risk, det finns en anledning till att jag inte vågar laga kyckling (jag litar inte på att jag vet när den är klar. Dock kan jag äta om någon annan har lagat den, lite ologiskt egentligen att jag litar mer på andra än mig själv, oftast vill man ju ha kontroll själv). Kanske borde bli vegetarian igen? Eller ah, jag har inte varit helt vegetarian, har alltid ätit kyckling och fisk, men sedan jag gick i ettan - efter förskolan - så har jag inte ätit något annat kött än det. Så jag har varit halvvegetarian fram tills i höstas.
"Hälften av alla som drabbas blir bakteriefria inom två veckor, men ofta har man bakterien i avföringen i två till fem veckor", så om man smittas av den här campylobakterien (vilket är vanligast utomlands), kan man alltså smitta folk i två veckor eller smittas den bara genom mat och inte genom avföring eller kontakt? Det framgick inte riktigt av texten, alltså blir jag genast väldigt rädd och tror att det är den här som min lägenhetskompis hade (de hade varit utomlands), i så fall betyder ju det att hon fortfarande har bakterien i sig, och att det dröjer hela FEM veckor tills toaletterna är bakteriefria?? Det är min tur att städa toaletterna i morgon, hur i hela världen skall det gå till när jag vet det här? Och smittar det att gå på toaletten? Jag som precis har slutat lägga papper på den för att jag tänker att det har gått en vecka och att det är lugnt nu.
Sedan fortsätter den hemska magsjukelistan med salmonella. Det vet jag redan att jag ska akta mig för att få (näehäe?), men ändå. "När symtomen gått över är hälften av dem som blivit sjuka smittfria efter fyra till fem veckor. Men salmonellabakterier kan finnas i avföringen, ända upp till flera månader efter att man har blivit frisk. Man får inte arbeta med livsmedel, vård av spädbarn, eller vård av personer med mycket nedsatt immunförsvar så länge man är smittsam." Kanske kan ni förstå att jag inte tycker om att städa toaletter? Det kan finnas i avföringen i fler månader efter att man blivit frisk. Men det stod som väl var att salmonella sällan smittar mellan personer, alltså borde det innebär att det inte kan smitta via toaletten utan bara om man skulle äta upp någon annans skit i så fall? Right? Men ändå, det där hemska "tänk om" finns allt där och lurar!
"Det är vanligt med magsjuka vid resor utomlands, men hur ofta det inträffar beror på vart man reser", jag älskar att resa så det här med att man lätt kan bli magsjuk om man åker utomlands är riktigt jobbigt.
"Om man blir matförgiftad brukar symtomen komma en till sex timmar efter en måltid och man blir kraftigt illamående, får knipsmärtor i magen och våldsamma kräkningar." Varför måste de lägga till att det är våldsamma kräkningar? Tycker inte om de bilderna det ger mig. Kräkningar i sig är väl tillräckligt otäckt? Vill de skrämma upp folk?
"Det är vanligt med lindriga tarmbesvär, lös avföring och illamående, när man behandlas med antibiotika ... I vissa fall kan en bakterie som heter Clostridium difficile börja växa i antal och ge besvär med feber, kräkningar och diarréer." Vanligt lyser med rött för mig, som sagt, jag har redan tillräckligt mycket problem med att ta antibiotika eller annan medicin för att behöva höra det där. Usch.

Lite tips om hur man ska göra för att inte bli smittad:
"För att undvika att magsjuka sprids är det extra viktigt med noggrann hygien. Det är bra att tvätta händerna med flytande tvål före måltider och efter toalettbesök. En egen handduk eller engångshanddukar behövs." Well, det behöver ni inte berätta för mig, men gärna för andra, för om inte de också är noga med de här sakerna så drabbar ju det oss som är noga med dem (men sen ska man inte gå till överdrift, vilket vi fobiker har en tendens att göra ibland).
"Smittan sprids ofta genom maten, till exempel om den som är magsjuk lagar mat till andra. Därför är det bra att undvika att laga mat." Haha, okej, så man ska undvika att laga mat säger de? Hm, det blir jobbigt, för att bara äta färdigmat är inte så hälsosamt. Hoppas de menar att man ska undvika laga mat om man är magsjuk ;)
I köket bör man använda olika knivar för kött och grönsaker, och diska dem noggrant mellan varje användning. Det är bra att även använda olika skärbrädor för kött och grönsaker, rengöra dem ordentligt under rinnande vatten och torka dem med ren handduk eller låta dem lufttorka.
"I köket bör man använda olika knivar för kött och grönsaker, och diska dem noggrant mellan varje användning. Det är bra att även använda olika skärbrädor för kött och grönsaker, rengöra dem ordentligt under rinnande vatten och torka dem med ren handduk eller låta dem lufttorka." Visste ni att det ofta är när man först har skurit grönsaker (sallad) och sedan skär kött med samma kniv som köttet blir "förgiftat"? De flesta är väldigt noga med att rengöra kniven från att man har skurit kött till att skära grönsaker, men inte åt andra hållet.
Man bör undvika att låta mat stå framme länge. Det gäller även kallskuret. Man bör också vara noggrann med att kyla ner mat snabbt och sedan förvara den kallt. Vid uppvärmning av mat ska man se till att den hettas upp ordentligt.
" Sen kanske man inte ska övertolka det här som jag gör, så att man inte ens vågar göra matlådor och äta. Men man skall inte heller underdriva som min pojkvän och de jag bor med gör (min pojkvän bryr sig inte om att lägga in sin köttmatlåda i kylskåpet som han ska äta nästa dag! Och de jag bor med brukar låta sina köttmatlådor stå framme i upp till två timmar innan de sätter in dem i kylskåpet - dvs inte en snabb nedkylning).
Balans och lagom är bra, men det är svårt att veta vart gränsen går...

 

Ja, det ska bli intressant att se hur psykologen anser att det här ska hjälpa mig, all denna nya läskiga information jag har fått (som jag egentligen redan visste). Än så länge ser jag inte nyttan av att ha läst det här, men kanske hjälper det mig? Jag ska till psykologen i morgon, får se om jag vågar säga till honom att jag blev riktigt arg på honom haha.





Kommentarer
Postat av: Matilda

Phu, jag visste redan allt det där :) Därför blir jag inte heller rädd.



En sak bara, jag tror (mamma har sagt) att en snabb nedkylning av mat är inom två timmar.

2011-05-05 @ 18:02:40
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Josefine

Nej, jag håller med dig. Det där kan väl knappast hjälpa att ta bort fobin? Man får liksom bekräftat att det är något som smittar lätt! Tankarna bara springer iväg och man skulle kunna göra en hel uppsats om alla orostankar man får. Hoppas psykologen vet vad han gör..

2011-05-05 @ 19:46:24
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: conny

Psykologen har rätt. Nu när du läst fakta om magsjuka så bör du ställa dig frågan; hur farligt är det att få magsjuka? Svaret är att det är inte farligt alls. Vad kan hända? Du blir dålig ett tag sen blir du frisk. Läs och umgås med tanken på magsjuka, och varje gång ska du ställa dig frågan; vad kan hända om du blir sjuk? Till slut lär sig din hjärna att det inte är något att oroa sig för.

2011-05-06 @ 01:28:14
URL: http://conny-tankarblogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0