Borrelia

 

Vidriga små djur som sprider borrelia!
Usch, de är verkligen de äckligaste djur som finns.

Jag har alltid - ehe, sen jag fick veta att man kunde spy av det - varit livrädd för att få fästingar och sedan få borrelia! Nu sitter jag här och tror att jag har det. Seriöst, det börjar bli lite för mycket som stämmer in på borrelia för att jag ska kunna släppa den tanken, trots att läkarna har sagt till mig att jag inte har borrelia. Allt för att jag tog ett blodprov som visade att jag inte hade borrelia nu, utan bara att jag HAR haft borrelia (VA?? när då!?). På de blodproven som tas i sverige kollar de efter två olika antikroppar tror jag, en som visar ifall man har antikroppar i blodet mot borrelia, och en som visar ifall de antikropparna är aktiva just nu (det vill säga att man har borrelia just nu). Jag fick positivt (ja det beror ju på hur man ser det, konstigt att de kallar det positivt...hrmf) resultat på att jag har antikroppar i blodet, men negativt på att de är aktiva nu. Det här gör mig väldigt misstänksam! Jag har hört från massa läkare, och läst på internet, att borrelia väldigt sällan läker bara sådär utav sig själv, man måste behandla det. Hur troligt är det då att min borrelia skulle ha läkt av sig själv, och att jag inte ens skulle ha märkt att jag haft det? Är det inte mer troligt att testet inte visade hela sanningen, om man lyssnar på min sjukdomshistoria - vilket de såklart inte gjorde, suck. Om det är någon gång i livet som det känns som att jag skulle ha/ha haft borrelia så är det nu, och typ två år tillbaka.

Jag snackade med en kille på det här lägret jag var på som har borrelia. Han hade massa konstiga symtom , men testerna i sverige visade att han var helt frisk, han hade inte ens antikroppar som visade att han haft borrelia, vilket ju jag har. Tillslut åkte han till ett privatställe i norge och betalade för att få göra ordentliga tester. Då kom det fram att han hade borrelia, allvarlig borrelia.
Han säger att han är helt övertygad (efter att ha lyssnat på min sjukdomsberättelse) om att jag också "sitter med skiten", som han uttryckte det. Hans pappa är läkare och han ringde upp honom för att höra vad han trodde om det. Han berättade om mina symtom, och hans pappa sa att det lät väldigt mycket som om det skulle vara neroborellios (borrelia på nervsystemet). Det skulle förklara en hel del!! Till exempel varför jag plötsligt en dag inte har någon smak, fastän jag inte är förkyld (som tur är kommer den tillbaka sen), och mycket mycket mer.

Den här intressanta sidan fick mig verkligen att känna att jag är någonting på spåren: http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/borrelia/borrelia_lena_dicksson.htm

Här är några symtom de nämner att man kan få, plus mina kommentarer om dem:

Några vanliga Borreliasymtom:
· utmattning - Yes
· lätt feber, "vallningar" eller frossa - en period kändes det så, men inte nu
· nattliga svettningar - i perioder
· nervinflammation - Hur visar sig det?
· eksem - Yes, alldeles för mycket! (VA? Seriöst, finns det med som ett symtom på borrelia)
· nässelfeber - tror att jag iaf haft nässelutslag ibland?
· stickningar i händerna - Ja, att de somnar?
· restless legs - Väldigt mycket JA om det innebär att de somnar, stickningar i benen? Myrkrypningar? (de somnar hela tiden, så fort jag sitter på minsta lilla konstiga sätt. Samma sak händer med armarna)
· stickningar och brännvärk perifert i hud/muskler - hur menar de?
· ont i käkarna, borrelia finns i tänderna - har bara känt av det nån gång, men inte mer än normalt. Men har flera gånger känt mig väldigt "trött" i käkarna.
· nervstörning i kraniet (domningar i ansiktet, värk, stickningar, förlamningar eller inflammation i synnerven) -
· allergier -
· huvudvärk, även kronisk - Jag har väldigt ofta ont i huvudet nuförtiden, det brukade jag inte ha
· dimsyn och värk i ögonen - Ja... (jag har undrat om jag fått sämre syn och behöver glasögon)
· ljud-och ljuskänslighet - men det är väl för att man är trött?
· tinnitus -
· balansstörningar -
· vertigo, yrsel - ... även om jag aldrig skulle erkänna det
· halsont - Har varit ovanligt mycket förkyld med halsont de senaste två åren (brukade typ aldrig vara sjuk innan)...
· nackstelhet - oooh ja! Verkligen.
· vandrande ledvärk, stelhet och artrit -
· muskelsmärtor, fibromyalgi - jao... att det plötsligt gör skiiitont på något ställe. Har sökt läkare för det.
· ryggvärk - Ja... fast jag tror ju att det beror på den där gången jag ramlade en gång på gympan för typ 2,5 år sedan?
· värk i bröstet och hjärtat utan att det syns på ECG, bröstsmärtor och hjärtklappning -
· autoimmuna sjukdomar som sköldkörtelproblem och reumatiska sjukdomar - skulle ju kunna förklara varför jag inbillar mig/har trott att jag har sköldkörtelproblem? Och till och med trott att jag skulle kunna ha någon reumatisk sjukdom (på symtomen). Antagligen är symtomen väldigt lika för de sjukdomarna och borrelia?
· värk i testiklar/bäcken - vart sitter bäcken?
· magont, illamående, irriterad tarm - hehe, irriterad tarm: JA. magont: JA. Illamående: tänker jag inte erkänna,men ja (därför får jag så ofta panik, för att jag plötsligt börjar känna mig illamående, men det vägrar jag ju erkänna för mig själv att det är).
· anorexi -
· diarré -
· irriterad blåsa -
· sömnstörningar - Om det räknas som en sömnstörning att sova massor utan att någonsin bli pigg?
· personlighetsförändringar -
· nedstämdhet - Ja verkligen. Jag känner mig egentligen inte som en deppig person :(
· irritabilitet och humörsvängningar - Jaaa i massor (seriöst, jag blir ledsen på mig själv, för jag är alltid så irriterad, för minsta lilla, och jag vill inte vara det, jag är inte det egentligen, eller?). Men har inte alla humörsvägningar liksom?
· depression - mhmh...
· psykoser -
· ängslighet - Jo, fast det har ju sina andra förklarningar. Men tänk om jag har borrelia och det förklara varför jag plötsligt gått flera megakliv tillbaka vad gäller fobin, jag hade ju blivit ganska så bra, men har det senaste typ 1,5 året blivit räddare igen.
· koncentrationssvårigheter och minnesförlust - jaa, det är väl det jag försöker beskriva med att det är som att tänka genom mossa... jag får inte fram tankarna i hjärnan och kan liksom inte fokusera på det jag försöker tänka på.


Jag vet inte om jag har borrelia eller inte, men jag kan inte låta bli att börja undra... det är så många bitar som skulle falla på plats. Men hur ska man göra då? Det kostar massor att få vård privat, i norge, men det verkar vara det som krävs för att få svar på ifall det är borrelia. I sverige gör de inga sådana avancerade tester, trots att de tester som görs här är (utifrån vad jag kunnat läsa mig till) konstaterat otillräckliga. Det som gör mig mest irriterad och besviken är att läkarna bara verkar stirra sig blind på blodprov och inte lyssnar på vad man har att säga. Varför får jag aldrig någon hjälp med att på riktigt reda ut vad som är fel på mig? De tror mig inte.
Därför skulle det kännas hemskt dumt om jag åkte till norge för att göra ett riktigit borreliatest för typ 10 000 kronor (och vart hittar man de pengarna liksom?) och det visare sig att det inte är det. Men OM det är borrelia, ja då är det verkligen värt de där pengarna att få reda på det. Så hur ska man göra, vågar man chansa? Jag - eller mormor och mamma som skulle hjälpa mig (AJ mitt samvete) vill inte förlora tio tusen kronor för att jag kanske inbillar mig att jag har borrelia. Men det stämmer ju så bra in på allting. Åh, det här är svårt. Synd att de inte är lite mer kunniga på borreliaområdet här i sverige... det hade gjort saken bra mycket lättare.

Ps. Hjälp vad det var svårt att skriva det här inlägget, för jag är så trött att jag knappt vet vad jag heter, jag har riktigt svårt att hålla mig vaken.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0