Farliga rattar!


Ibland undrar jag om jag borde sluta läsa tidningar. I alla fall aftonbladet. De har näst intill alltid någon storslagen rubrik som sätter igång ångesten.
Jag ska alldeles snart ut och övningsköra med mamma, men sitter i väntan på att krämen jag måste smörja in mig med efter att jag har duschat ska torka och kollar på aftonbladet. Och vad får jag se? Jo.... det här:

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/wellness/article12929403.ab

"En av de vanligaste bakterierna är bacillus cereus som kan orsaka matförgiftning med kraftiga kräkningar eller diarré som följd", står det i artikeln. JIPPIE.... KRAFTIGA kräkningar också!? Och det här får man av att ta i en bilratt!!
Jag vet att aftonbladet älskar att skrämma upp folk och överdriver väldigt. Jag menar, i själva verkat är det kanske en på tio tusen som drabbas av det där pga bilratten och då har de antagligen slickat på ratten för att bli sjuka, men det spelar ingen roll. Min hjärna har redan satt igång sitt skräckscenariovarningssystem och kopplat ihop bilratten till fara.
Så, frågan är ifall det är bra för mig att läsa sådant (för att exponeras för det jag är rädd för) eller om det bara bygger på rädslan (för jag gör ju ingenting särskilt för att använda situationerna som träning utan skrämmer snarare upp mig själv)? Nu kommer jag till exempel sätta mig i bilen och stirra på den äckliga ratten för att motvilligt ta tag i den, känna mig smutsig och få ångest. Visst, jag kommer att övningsköra ändå och på så vis utsätta mig för ångesten och träna, men om jag hela tiden slås ner av sådana saker och måste träna bort det nya obehaget så kommer jag ju inte direkt framåt? Eller? Jag menar det är ju nya saker som har tryckt ner mig, inte de som jag redan hade, som jag tränar på och då måste jag fortfarande träna på de saker jag redan hade problem med? Alltså blir resulterar det bara i mer träning utan att det blir fler framsteg? Om ni hänger med på min logik... fast, det kanske inte riktigt stämmer. Det handlar nog mer om att jag vågar utmana mig själv och klarar av ångesten och inte så mycket om ifall det är en gammal sak som skapat ångest för mig under lång tid eller en nytillagd ångestframkallande sak. Ju mer jag klarar av, desto lättare blir det att klara av de resterande sakerna. Och antagligen är det lättare att utmana sig själv med, och klara av, de nytillagda sakerna som skapar ångest än sådana som funnits länge - och ju fler sådana ångestprövningar man klarar av desto lättare att klara av de som funnits där länge. Alltså kanske det ÄR bra att läsa aftonbladet ändå? För, att undvika att läsa tidningen för att man är rädd för att utsättas för ångest blir bara ytterligare ett undvikandebeteende och det medför inte något bra i alla fall, såpass mycket vet jag.
Äsch, nu ska jag inte tjata mer om det där. Helt ärligt så tror jag att det som spelar någon roll är vad man gör med den nya (läskiga akta-dig-för-det-här)information man fått och inte ifall man har fått den eller inte.

Nu ska jag ut och ta tag i ratten, övningsköra, och äta glass med mina rattsmutsiga fingrar! Kanske ska jag till och med ta en extra slick på fingrarna, bara för att kallt hugga av det nya "farafara"-spåret som min fobi försöker köra upp i hjärnan på mig. Nej, inga fler undvikandebeteenden tack. Det här är bäst att jag sätter stopp för på en gång, så bye bye!



Kommentarer
Postat av: Matilda

Det är ju sjukt äckligt egentligen hur mycket bakterier det finns på ratten, fast samtidigt är det inte så konstigt. Jag brukar inte äta utan att tvätta händerna när jag hållt i ratten men annars är jag inte så rädd. Hur ska de där bakterierna kunna komma ner i min mage om jag inte slickar på ratten?

2011-04-25 @ 18:32:25
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: A Meths

Snart dyker det upp en ny artikel om hur mycket bakterier det finns på dina skosnören, på tangentbordet, på kylskåps hantaget, i duschen och ja alla andra ställen du är på 200 gånger om dagen.

Okej, jag hoppas att du inte duschar 200 gånger om dagen eller knyter skona lika många gånger men du ser poängen.



Att det finns bakterier överallt säger sig självt, vilket då känns ganska meningslöst att skriva i en tidning, tycker jag.



Fortsätt kämpa vännen. du vinner en dag:)

2011-04-25 @ 18:48:37
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: Marie ♥ BF 26 juli

Ska skriva upp dig i listan :)



Hehe nä, vi diskuterar fortfarande dagligen massa namn ;p Det är nog mest jag som är svår. Vi har så många fina namn men inget känns ännu 100% rätt för mig.. men jag hoppas iaf att vi enas om ett namn innan hon tittar ut, så hon slipper heta Ärtan :D

2011-04-25 @ 19:31:25
URL: http://lifebymarie.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du är ju grym som vågade äta med händerna ändå!!! Allt beröm till dig :)



Svar: det var vi tillsammans som bestämde att vi inte behöver fortsätta. Eftersom hon skulle sluta komma till sjukhuset i min stad skulle jag antingen behöva byta psykolog eller behöva åka 3 mil till hennes mottagning (dessutom kostade det 1200 kr per gång). Eftersom jag kommit så pass långt bestämde vi att vi kan ta upp kontakten igen i höst för att få mer effekt av den :)

2011-04-25 @ 21:29:14
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Josefine

Usch, jag kände själv att jag fick ångest av artikeln bara av att läsa den lilla bit du citerade :/ Men bra att du inte skippar övningskörningen för det där, du är grym :D

2011-04-25 @ 22:00:07
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: Josefine

Det är inte klokt vad bakterier det finns :/ Men du är så grym som inte skippar övningskörningen för det! :D Hoppas det gick bra!

2011-04-25 @ 22:02:42
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: Josefine

Du är grym som övningskör trots det du läste i artikeln! :D Bra gjort!!

2011-04-25 @ 22:04:49
URL: http://josseskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0