Läkemedelsverket hindrar naturliga hjälpmedel

Jag är så upprörd på läkemedelsverket och socialstyrlesen så jag vet inte vad! De hindrar människor att bli friska. 

Visst gör de mycket bra, men så länge de tjänar på det (så känns det i alla fall). Vad gäller borrelian är detta ett jättestort problem och anledning till att jag inte får den hjälp jag behöver. Jag har tänkt förklara det mer ingående en dag, när jag orkar, när jag är tillräckligt frisk. 
Vad som gjorde mig upprörd nu var inte något med borrelian, utan har med mitt atopiska eksem att göra!

Jag har testat ALLT som erbjuds från sjukhuset för eksemet. Ingenting fungerar. Visst, kortison dämpar, men gör det tre gånger värre så fort man försöker trappa ut på det och i det långa loppet tunnar det ut huden så att man får värre problem. 
Jag smörjer med massa mjukgörande, men har nu börjat sluta smörja mig med sådant jag kan få utskrivet på recept eftersom jag upptäckt att de tydligen inte är så bra :/

I alla fall, när jag läste omkring lite på internet idag om extremt torr hud  så hittade jag ett tips om en kräm som heter "A-Creme". Jag sökte vidare på det och kom till hemsidan som säljer denna kräm (http://www.a-creme.com) där jag fann en förklaring och ursäkt till varför de inte sprider budskapet om att denna krämen hjälper atopiker:  "1997 kom ett meddelande ifrån läkemedelsverket och socialstyrelsen om att vi inte fick använda oss av ordet eksem i samband med marknadsföring. Man hänvisade till att detta var innebörden av nya direktiv inom EU och att det strider mot läkemedelslagen. De enda som från nu och framåt fick använda ordet eksem var läkemedelsbolagen och de produkter som var registrerade som Läkemedel". GALET. Så det här företaget som säljer A-Cremen får inte marknadsföra att den hjälper för personer med torrt eksem eftersom det inte klassas som ett läkemedel. Det är sådana här saker som gör att man missar fullgoda naturliga behandlingar och istället får stoppa i sig/smörja sig osv med kemikalier. 
Och anledningen till att jag inte kan få recept på de krämer jag nu använder, så att de går under högkostnadsskyddet (det blir väldigt dyrt i längden kan jag tala om! Med tanke på hur mycket kräm jag använder..), är för att de inte innehåller någon läkemedelsklassad substans. Det spelar alltså ingen roll vad som är bäst för mig och kan få mig att må bra, utan vad läkemedelsbolag/läkemedelsverket (blandar ihop dem) kan tjäna pengar på :(
 

 

Läs inlägget som citatet ovan är taget ur i sin helhet: http://www.a-creme.com/index.php/om-a-creme/laes-om-a-creme/om-a-creme/135-eksem


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0