Lyme disease awareness month


Nu var det längesedan jag skrev här. Det känns som om jag har väldigt mycket att uppdatera om. När det blir att man inte bloggar kan det bero på två saker, för mig i alla fall. Antingen att jag mår alldeles för dåligt och bara inte orkar alls, eller att jag mår såpass bra att jag varken har behovet eller tiden att blogga. Den senaste tiden har det varit det sistnämna! Jag har haft SÅ MYCKET ENERGI! Det är helt otroligt. Så mycket energi har jag inte haft sedan jag var frisk för över 4,5 år sedan. Efter den där IV-kuren jag fick i vintras så vände det - jag fick mitt liv tillbaka. En otrolig känsla. Jag skrattar högt på morgonen när jag cyklar till skolan, bara för att livet känns så lätt. Jag visste inte att livet kunde vara så enkelt att leva.

Jag är inte frisk än och har många symptom kvar, men mår så mycket bättre och för det är jag enormt tacksam. Och OJ vad fullt upp det har varit med allt möjligt den senaste tiden. Till exempel har Maj varit Lyme disease (= borrelia) awareness month över hela världen och jag har varit väldigt engagerad i detta. 

För er som vill veta mer om manifestationer osv som har skett under maj månad runtomkring i världen, och varför de skett: 
https://www.facebook.com/worldwidelymeprotest
http://worldwidelymediseaseprotestus.blogspot.se/ (USAs sida)
http://borreliaupproret.wordpress.com/ (den svenska sidan)
https://www.youtube.com/watch?v=1jFar8HUREchttp%3A%2F%2Fborreliaupproret.wordpress.com%2F

 









MANIFESTATIONER I SVERIGE

I Sverige hölls manifestationer i Göteborg, Stockholm och Uppsala. TV4 pratade om borrelia på nyheterna hela veckan i samband med detta, GT och GP skrev om det i tidningen, Göteborgs närradio och Uppsalas radio tog upp det. Det blev väldigt lyckat och förhoppningsvis har många tack vare det här fått upp ögonen för att något står galet till med sjukvården vad gäller borrelia och vissa fått den informationen de behöver för att kunna få rätt hjälp och återfå sina liv! 

Sådana här flyers delades ut under uppropet i Göteborg (klicka på den för större bild):
Länkarna: 
Filmen Under our skin: http://topdocumentaryfilms.com/under-our-skin/
Om borreliauppropet: http://borreliaupproret.wordpress.com/
Svenska borreliaföreningens hemsida: http://www.borrelia-tbe.se/
Symptomlista: www.borrelia-tbe.se/media/dokument/symtomlista%20jrgens.pdf


GRÖNT FÖR BORRELIA

Limegrönt är borreliafärgen, då sjukdomen på engelska heter Lyme disease. Över hela världen, i trettio länder, har det hållts upprop där folk klätt sig i limegrönt, haft plakat, hållt tal, delat ut flyers mm, och ett flertal kända byggnader har lyst grönt för oss borreliasjuka - och framför allt för att upplysa folk kring borreliaproblematiken!

Till exempel lyste niagarafallet grönt: 


Och i Göteborg lyste Lisebergshjulet grönt hela helgen 9-11 Maj (Foto: Maria Windt Wallenberg):
På Lisebergs officiella facebooksida skrev man såhär: 
"Ikväll lyser Lisebergshjulet grönt! Grönt är den färg som används över hela världen i kampen för att öka medvetandet om borrelia och dess följder. Liseberg stödjer Borreliauppropet, som är en internationell manifestation för att öka medvetenheten om borrelia. Runt om i världen genomförs manifestationer den 10–11 maj 2013. Bland annat kommer Niagarafallen, CN Tower i Toronto, Peace Bridge och Bell Tower i Australien att lysa i grönt. Och så vårt eget Liseberghjul då."
 
♥Tack Liseberg för stödet
 
KONTAKT MED ANDRA DRABBADE
Om ni vill komma i kontakt med andra borreliadrabbade eller har frågor kring hur man ska gå till väga ifall man misstänker att man har borrelia så kan ni gå med i den här facebookgruppen: https://www.facebook.com/groups/6509008833/10151672969383834/?notif_t=group_activity
(om inte länken fungerar så sök på Borrelia (Neuroborrelios) "kronisk borrelia" på facebook)


I år var första året de här manifestationerna hölls. TUSEN TACK till Charlotte Therese Björnström som var grundaren till detta och alla andra som engagerat sig - så många sjuka som släpat sig upp ur sina sängar för att vara med, inte för våran skull (för oss är det ju försent), men för att inte våra vänner och nära och kära, eller främlingen på gatan, ska tvingas gå igenom det vi gått igenom. Vi kommer inte ge oss förens det blir en förändring i diagnostiken och vården av borreliasjuka, för såhär får det bara inte fortsätta! Testerna måste bli säkrare, långvarig borrelia måste erkännas av sjukvården och drabbade måste ges rätt behandling. 
Alla ni som kämpar mot borrelian, sjukvården och folk runtomkring er som inte tror på er - ge inte upp, vi är många, och en förändring kommer att komma. Borrelia och dess coinfektioner drabbar alla, oavsätt ålder, religion, politisk åsikt eller yrke. Ju fler som drabbas, desto fler kommer få upp ögonen för vilket stort problem det här är och tillslut måste en förändring till. Jag bara önskar att förändringen ska komma INNAN alla dessa personer får sina liv förstörda 
 
"Never doubt that a small group of thoughtful, comitted people can change the world.
Indeed, it is the only thing that ever has". 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: En flicka som är stark

Härligt att du har haft så mycket energi sista tiden! Kram och var rädd om dig!

2013-06-07 @ 18:57:44
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: Krister

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17095848.ab

En påhittad sjukdom?

Hur kan man få borelia om man bor mitt i en stad?...

2013-07-08 @ 11:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0