Hur blir du påverkad?



Vi har världen i våra händer, tillsammans.


När jag såg krönikan så kände jag "åh, inte en sån krönika igen, det kryllar av dem, alla säger ju bara samma sak...". Jag läste den ändå.

Tack och lov.

Och min första reaktion styrker krönikörens budskap. Det är så att man blir mörkrädd. Vad händer med världen, det känns som om den fylls av mer och mer hat, och vi blir avtrubbade, tillåter det. Varför?

 

Det är skrämmande. Man vet knappt ut eller in längre, vad är egentligen rätt eller fel, vart går gränsen?
Den här krönikan var mer tänkvärd än jag kunde tro, därför vill jag dela med mig av den, för att vi alla borde tänka efter "vart står jag i det här egentligen?" Och vara uppmärksamma på vad som faktiskt händer runtomkring oss, "vill jag hänga med på den här förändringen eller inte?", att passivt inte göra någonting är också ett beslut.

Såhär skriver krönikören på ett ställe:
"Frågan är inte om denna aggressiva, hatiska ton påverkar oss utan hur den påverkar oss. Hur den avtrubbar oss alla. Hur den förflyttar gränserna ytterligare. Hatets närvaro, även om det ”bara” skulle existera på nätet, gör att vi alla genomgår en normaliseringsprocess likt den som misshandlade kvinnor genomgår. Till slut blir våldet ett vardagligt inslag som man gradvis vänjer sig vid. Gränserna förskjuts."

 

Ta dig tiden att läsa artikeln, och tänk efter:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/hatet-som-gor-mig-politiskt-deprimerad.

Vart står du i det här just nu, och vart vill du stå?

 

Obs. Kom ihåg att allt har två sidor, och det budskap om avtrubbning och skjutande på gränser som hon skriver om (det jag önskar att folk ska tänka till kring) gäller all slags extremism.


Kommentarer
Postat av: Elin Atterstig

Sv: Aaw, taack :) Det ska bli riktigt roligt att genomföra hela idén!

2012-02-08 @ 15:57:00
URL: http://elinatterstig.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0