Operationsoro


Okej. En dag kvar. I morgon smäller det. Jag är hemskt orolig. Undrar om de har haft någon besvärligare patient än mig, jag har ringt till dem hur mycket som helst för att få information inför operationen och för att ställa mina frågor:

* Kommer jag vara tvungen att svälja några tabletter?
* Vad har jag för cysta?
* Finns det någon risk att det kan vara cancer?
* Kommer jag att få morfin? (är det samma sak som narkos förresten?)
* Kan cystan komma tillbaka?
* Varför har jag blod i buken? Vad innebär det? Ska de göra något åt det?
* Måste de operera bort min äggstock?
* Hur kan man veta att jag har haft cystan i fem månader?
* Måste jag verkligen ta lavemang?
* Får man opereras även om jag är/precis varit förkyld med halsont?
* Vilken blodgrupp är jag?
* Varför ska de ha en slang ner i halsen på mig?
* Hur ska jag göra med att smörja mig med mina krämer (för eksemet), kan jag göra det som vanligt innan och efter?
* Kommer mamma få vara med ända tills jag blivit sövd och vara där när jag vaknar upp?

Yepp, det där var min lista med frågor som jag velat ställa. Jag har ringt dem sedan i fredags och försökt få tag på någon som kan svara, men ingen har kunnat svara! I morgon skall jag opereras liksom, och jag har fortfarande inte fått svar på mina frågor, det gör mig orolig. Vilken blodgrupp jag är fick jag svar på, och varför de ska ha en slang ner i halsen på mig, men inte de andra frågorna.
Jag har försökt läsa mig till lite på internet (google for the win), men det borde jag kanske egentligen inte göra eftersom det bygger på min oro sjuttioelva gånger.
Nu läste jag till exempel om narkos, vad det är, och hur det går till, och vad får jag se:

"Före operationen får du vanligen träffa en narkosläkare, som frågar dig om ditt hälsotillstånd och informerar dig om narkosen. Du får också veta hur lång tid innan du ska avstå från mat och dryck för att minska risken att kräkas."

Så det är DÄRFÖR man inte skall äta och dricka innan! Jag kan ju säga att nu kommer jag inte äta eller dricka på ett dygn innan. Jag hade tänkt äta strax innan sex timmar innan (får inte äta sex timmar innan), men nej tack, jag ändrade mig, det låter jag bli. Minska risken står det också, det vill säga den finns fortfarande kvar. Hjälp, ångest, jag vill inte det här. Är så hemskt nervös. Jag har aldrig varit sövd, så jag vet inte hur min kropp reagerar på narkos. Tänk om det skulle visa sig att jag inte tål det?
Jag längtar tills det här är över, och jag hoppas att i morgon, eller någon gång nästa vecka, INTE blir dagen då jag spyr...
Någon som vill byta?

Kommentarer
Postat av: A Meths

Jag förstår att du är nervös och att du oroar dig till tusen, första gången jag blev sövd var jag sjukt rädd, började till och med grina (visst jag 9 år men ändå) fast det gick hur bra som helst och jag åt 30 minuter efter att jag hade vaknat!

andra gången var allt så snurrigt men jag kommer ihåg att jag var glad att det var över, tredje gången gick jag och väntade, precis som du, och då gick de just ned i halsen, dock men en slang och en kamera för att titta på mitt magludd, jag mådde inte alls illa efter, vara bara torr i halsen och sen sista gången, i somras då visste jag också om datumet så då var jag också orolig, trots att jag gjort det förr, eller orolig var jag inte, mer nervös, men det gick bra.

De är så snälla de som jobbar med sånt där, de förstår att man är rädd och tycker det är jobbigt så jag är övetygad om att de kommer ta hand om dig hur bra som helst! sen får man fråga 2 miljoner saker, 200 gånger om, ifall det gör en tryggare, det bestämmer jag!

Tusen miljoner lycka till kramar på dig!

Föresten hur länge blir du kvar där efter och vad för typ av operation blir de? klarar dom de med titthål?



Svar:nej inge mjölk till kottarna, då får de ont i magen precis som jag, fast det får dom nog av mjölet med haha:)

2011-05-10 @ 14:06:24
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: Mammabea

SV: Nej det går inte prenumerera när det är lösenord, för då registrerar inte bloglovin updateringarna. Det är därför jag lägger upp länk till den hemliga i min vanliga när ett nytt inlägg kommit, så bloglovinprenumeranterna kan se. :)

2011-05-10 @ 14:59:40
URL: http://mammabea.se
Postat av: Josefine

Lycka till på operationen! Det kommer gå bra, ta det lugnt :) Man stressar alltid upp sig i onödan, och så är det säkert denna gång också. Efteråt tänker man ju oftast att det inte var så farligt som man trodde. Jag håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!



Svar: Tack! :D Det kan mycket väl vara därför din mage är trög, för det är min med och jag gjorde så som du hela högstadiet, och gör fortfarande ibland..Något ska man väl få igen för att man inte lyssnar på kroppen antar jag.

2011-05-10 @ 17:25:50
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: Matilda

Lycka till! Om du har möjlighet får du gärna höra av dig innan så ska jag tänka lite extra på dig :)

2011-05-10 @ 17:57:44
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Gabbies

Jag hoppas att din operation går bra. Nej narkos och morfin är inte samma sak. Narkosen innehåller ett medel som du somanr av medan morfin är ett smärtstillande medel

2011-05-11 @ 00:35:28
URL: http://gabbies.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0