lagar lax


Jag har ångest.

Oj. Tror ni att jag kommer våga äta den? Jag SKA äta den. Jag tycker att lax är jättegott, men jag vågar aldrig laga det eftersom jag som sagt inte litar på att den blir helt genomstekt (och om jag äter den utan att den är helt genomstekt så kanske jag blir matförgiftad och spyr). Så, det här är första gången som jag, ensam, lagar lax. För mig är det ett framsteg, som jag ska fira genom att äta en god lax haha :D
Belöningen och ångesten sitter liksom i samma sak väldigt ofta, det är saker man vill kunna göra, men som fobin hindrar en från. Utstår man ångesten så får man belöningen i att man äntligen fick göra det där som man inte vågat men velat, och dessutom belöning i form av ytterligare ett framsteg. Man måste bara våga ta de där läskiga stegen fram till hopptornets kant och hoppa ner (det är inte farligt, bara läskigt), när man har gjort det så är man stolt, för att man klarade det. Till en början så är det ett under att man vågar hoppa från ettan! Tillslut vågar man klättra uppåt och klarar av att hoppa från tvåan, trean, fyran, femman... tänk vilken lycka när man vågat!

 

Kämpa på alla ni som kämpar med något, det är värt det. Fortsätt utmana er till att sakta men säkert, steg för steg, klättra upp för hopptornet och tillslut våga ta steget ut. Glöm inte bort bara att det krävs små steg för att komma upp för stegen upp till avsatsen först (man behöver inte klara allt på en dag!), innan man kan ta det större steget att hoppa. Så bli inte besvikna för att ni inte kan hoppa på en gång, att det inte går tillräckligt fort, det kommer. Plötsligt står man där och tänker "oj! vad högt upp jag har kommit, och jag vågade hoppa, när hände detta?" (till den dagen längtar jag). Jo, alla små steg och de större tillsammans gör att man tillslut klarar av det - utan att det känns sådär hemskt som man trodde det skulle kännas att hoppa DÄR uppifrån.

Ps. Usch, mina fingrar luktar lax (jag tog i den råa laxen!!) trots att jag tvättat dem med tvål, det innebär ju att den råa laxen liksom finns kvar där. Tänk om jag får in det i munnen och inte tål det, tänk, nu sitter jag här och skriver med mina laxhänder och bakterierna som (högst troligt inte!) finns där kanske frodas på tangentbordet och sedan har blivit så stor mängd att jag blir matförgiftad av det i framtiden.
Nej, fobihjärnan är inte logisk, tyvärr så hjälper det inte att veta att den inte är logisk, för i stundens allvar så blir alla fobitankar plötsligt på något konstigt sätt logiska. Nu ska jag låta ångesten komma och försöka acceptera tanken på alla bakterier från den råa laxen som dansar runt på mitt tangentbord och finns på mina händer.

 


Kommentarer
Postat av: Blue Velvet

Velter är en blandning av tjejnamnet Vega och pojknamnet Vega som hon eller han ska heta. vi vet inte könet, och tänker inte ta reda på det heller!!! =)

2011-05-20 @ 21:10:33
URL: http://bluevelvet.nu
Postat av: Gabbies

Ett tips för att få bort sån där lukt från fingrarna (funkar med fisk, vitlök o massa annat) är att blöta dom o gnida dom mot diskbänken. Det fungerar som en sån där ståltvål (vet inte vad dom heter).. Men man sparar pengarna!

2011-05-20 @ 23:36:47
URL: http://gabbies.spotlife.se
Postat av: Bella

Jag tillagade " Flundra " till frukost igår och jag var jätte orolig att den inte blev helt genomstekt för men jag åt den ändå och den känndes lite konstig i konsistensen typ men jag har inte blivit dålig i magen lr nåt så det är nog okey typ :), jag tog inte i den för att det är lite läskigt typ tycker jag :)



/ Ha det gött och kramar från Isabelle

2011-05-21 @ 04:18:52
URL: http://www.finest.se/lsabelle
Postat av: Maja

Måste bara säga att du har en otroligt inspirerande blogg. Fortsätt kämpa!

2011-05-21 @ 04:57:14
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: När livet får en andra chans - Beatrice Reimertz

Cellgifts påsarna hängde på droppställningen + koksalt som blandades med cellgifterna (tror jag), eller så kom det efter att cellgifterna var slut. Först låg jag inne 5 dagar x 2 och fick det i dropp, sen fick jag det 2 dagar på 2 veckor och låg då inne över dagen :) Och mellan det åt jag cellgifts tabletter. Hoppas du fick svar på dig fråga :) Kram!

2011-05-21 @ 13:58:02
URL: http://bissy.blogg.se/
Postat av: Maria Pavlova

Jätte bra tips det där med att försöka sig på att göra det man egentligen är rädd för. För övrigt så måste jag bara få säga att jag alltid varit lika rädd från att hoppa från hopp torn. Jag har aldrig vågat klättra upp, förutom en gång. Men då gick jag ner lika snabbt igen. Höjder och jag passar inte så bra ihop xD Endå en riktigt bra början med laxen för det är ju trots allt första gången du lagar ensam :) men annars så håller jag med dig, visst är det läskigt att den kanske inte blir helt genomstekt :( alltid när jag lagar mat så brukar dom andra hemma hos mig klaga över att jag bränner maten xD

2011-05-21 @ 15:53:55
URL: http://musicmaria.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag åt också lax idag, det är verkligen jättegott!:D Är säker på att du lyckades steka den ordentligt även om det inte känns så :) KRAM

2011-05-21 @ 20:10:07
URL: http://josseskriver.blogg.se/
Postat av: A Meths

Jag tycker du är jätte duktig, och ur min syn, så har du redan hoppat från ettan och tvåan och är nu på väg upp för att våga mer, för nog har du kommit långt kära du, även om vägen kanske känns ännu längre nu nä du gått en bit.

Du är så duktigt som vågar utmana dig själv och som ständigt försöker bli bättre, inte en enda gång sedan jag börja läsa din blogg har du antytt att du verkligen skiter i alla, inte en enda dag!

Det är starkt, oerhört starkt!

2011-05-22 @ 14:29:31
URL: http://meths.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0