En hjälpande hand


Mamma, varför gråter pojken?

Jag vet inte lille vän.
Mamma, varför har han ett blått öga?
Jag... vet inte min vän.
Mamma, varför vet du inte?
För att det är en börda att veta.
Mamma, varför är det en börda?
För att sanningen är för hemsk.
Mamma, varför är sanningen hemsk?
För att jag inte kan göra något åt det.
Mamma, varför kan du inte det?
Jag har inget bra svar, min son...


Mamma, vad hade du gjort om det var jag?
Om det var jag som hade ett blått öga,
Om det var jag som grät,
Om det var jag som blev slagen,
vad hade du gjort då?
Då hade jag skyddat dig med mitt liv.
Mamma, varför skyddar du inte honom,
som du skulle skyddat mig.
Du säger ju alltid,
att alla är lika mycket värda,
så varför hjälper du inte honom?
...
Mamma, om det hade varit jag som satt där,
och en annan mamma gick förbi,
utan att fråga hur det var fatt,
utan att trösta,
utan att hjälpa,
vad hade du gjort då?
Då hade jag blivigt förbannad.
Mamma, får jag då fråga,
varför går du förbi den här pojken,
ser du inte att det är jag?
Ser du inte att jag gråter,
att jag har blivit slagen,
och behöver tröst.
Varför blundar du,
varför gråter du,
varför hjälper du inte till istället?

Sluta gråt,
öppna ögonen,
ser du inte mig,
jag är här,
framför dig,
snälla se mig,
och sträck ut,
en hjälpande hand -
Alla behöver en hjälpande hand!


Dikten skriven av mig september 2007.



Visste ni att 200 000 barn blir utsatta för våld i hemmet varje dag!? Det är sjukt... Oacceptablet.
Snälla, jag hoppas att ni också vill göra allt ni kan för att det inte ska få vara såhär. En sak man kan göra är till exempel att bli månadsgivare till Rädda Barnen (klicka här för att hjälpa ett barn i nöd) och sprida informationen om att bli månadsgivare på sin blogg? Det är inte så svårt (den som vill får gärna kopiera det här inlägget - men om ni kopierar dikten så vill jag att ni länkar till min blogg, jag har varit med om att få mina dikter snodda, och det inte skoj), men det kan göra stor skillnad för de barn som lever i en verklighet som bara finns i andras mardrömmar.
Nej det är inte rättvist att det är så, men sanningen är att vi i det här fallet faktiskt KAN göra åtminstone NÅGONTING åt orättvisan. Blunda inte, låtsas inte som om ingenting, det är till följd av att alldeles för många gör det som orättvisan kan fortsätta...



Alla kan räcka fram en hjälpande hand,
det gäller bara att ha modet,
att ha modet och se sanningen,
att erkänna och inte frukta den.
Blunda inte för sanningen,
Se den och Hjälp till, räck ut din hand,
och man vet aldrig, nästa gång,
kanske det är du som behöver,
en hjälpande hand som räddar Dig...



Ps. Jag är inte bättre än någon annan, vi är av samma skrot och korn, men tänk vad mycket mer man skulle kunna göra utan större ansträngning, egentligen. För vad är 50 kronor i månaden, för de flesta av oss är det att avstå från lite godis varje månad - vilket bara är hälsosamt - men för de här barnen kan det betyda skillnaden mellan att leva och bara vara vid liv (om 50 kronor försvinner från kontot så märks det nästan inte, trots att man är en fattig student som måste hålla hårt i pengarna, man anpassar sig lätt, tro mig, dessutom så känns det väldigt bra att hjälpa till att göra en skillnad).




Kommentarer
Postat av: Rebecka

Haha jo jag läste det, men jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva så jag sa bara beatrice's blogg typ!

Jo det var bra skrivet, kunde inte skriva det bättre själv så! :D

2011-05-28 @ 00:50:43
URL: http://leftmyhearts.blogg.se/
Postat av: Bella

Bra blogginlägg !!



Tack så jätte mycket för din kommentar på min blogg ;)

2011-05-28 @ 02:36:39
URL: http://www.finest.se/lsabelle
Postat av: Bella

Jag är en rätt ensam tjej kan man säga och jag blir superduperglad när någon ute på stan ler mot mig säger " Hej " och det gör hela min dag bra typ och det är en sån liten sak att göra mot en annan människa och alla borde göra det varje dag :o) hihi

2011-05-28 @ 02:40:48
URL: http://www.finest.se/lsabelle
Postat av: Bella

Brukar du läsa på en blogg som heter www.attlevamedfobi.blogg.se ?!

2011-05-28 @ 03:14:21
URL: http://www.finest.se/lsabelle
Postat av: Rebecka

Åh tack så mycket. Försöker skriva så bra jag kan så att det är lätt att förstå och så!

Jo det är helt otroligt vad kroppen klarar av. Sen kanske den inte ser så bra ut efteråt, men det fixar sig. Det är ju inte det viktigaste.

Att operera sig är jobbigt överhuvudtaget, det räcker för att tycka att det är jobbigt och så. Man ska väl inte jämföra alla problem med varandra för.. jobbigt är jobbigt!

Jo, jag håller fortfarande på att bearbeta det.. Tar tid! Fint att folk bryr sig..

Kram :)

2011-05-28 @ 13:54:37
URL: http://leftmyhearts.blogg.se/
Postat av: whitetrashstories.

Du verkar behöva lite uppmuntran, så läs den roliga bloggen alla snackar om!



whitetrashstories.blogg.se

2011-05-29 @ 17:08:42
URL: http://whitetrashstories.blogg.se/
Postat av: Jennifer Herlet - Mitt liv utan Cancer

Ja, det är verkligen en fruktansvärd sjukdom! Och vare sig det är cancer eller någon annan slags sjukdom så är ingen människa värd ett sådant liv. Det är jobbigt och det tar en bit ifrån ens liv. Jag kommer aldrig mer kunna känna mig hel igen p.g.a cancern...

Kram!

2011-05-29 @ 20:36:21
URL: http://jenniferherlet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0