Bilresa genom Europa


Vi ska bila genom Danmark, Tyskland och Schweiz ner till Gardasjön i Italien.

I morgon så åker jag med mamma, hennes kille och min lillebror till Italien. Vi ska bila ner. Jag är nervös, det är läskigt, mycket kan hända på en bilresa genom Europa! Tänk om någon blir åksjuk!?! Min lillebror kan bli åksjuk, när han var liten blev han det hela tiden (det var fruktansvärt för mig, jag hatade att åka bil). Men det värsta skulle vara om någon av oss blev magsjuk, hur i hela världen skulle jag klara av det? Sitta instängd i en bil med någon som är magsjuk - ALDRIG (men vart skulle jag ta vägen, ensam mitt i Europa, panik)! Att vara SÅ långt hemifrån bara ett fåtal personer känns väldigt otryggt, för som sagt, vad skulle jag göra om någon av oss blev sjuk? Jag får ångest när jag tänker på det.
Sen är det det där med maten... att äta när man är utomlands skrämmer mig väldigt mycket. De har en annan bakterieflora och många som reser blir matförgiftade. Vad vågar man äta? Jag har aldrig ätit kött utomlands av rädsla för att bli matförgiftad, men nu det senaste så har jag fått höra att det är grönsakerna man ska akta sig för! Så vad finns det kvar att äta egentligen? Och nu har det varit massa prat om ehec-grönsaker, groddar, gurkor och jag vet inte vad. De som har blivit smittade har nästan alla varit i Tyskland, och vi ska åka igenom tyskland. När vi gör det kommer jag knappt våga gå på toa (kan ju ha varit någon med ehec där!) och än mindre äta. Jag kommer leva på köpvatten (never att jag skulle dricka ur kranen, inte ens i danmark, och vågar inte borsta tänderna med kranvattnet heller) och typ torra brödbitar. Vatten och bröd, som en fånge... jag är en fånge, fångad av min rädsla. Det är inte kul kan jag tala om för er.

Jag älskar att resa, men det är väldigt jobbigt för mig - särskilt med maten- eftersom så mycket skrämmer mig med att resa, men jag låter i alla fall inte min fobi hindra mig från att göra det. Önskar bara att jag kunde gå steget längre och inte låta fobin styra mina tankar så mycket och hindra mig från att njuta av resan till fullo.
Jag biter mig i kinderna inför den här resan, men jag ska verkligen försöka slappna av och njuta av att det är underbart att resa och se nya platser.


Auuhuhoh.... läskigt!


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag åker också utomlands imorgon :)



Dock har jag "vant" mig vid att leva utomlands, i början åt jag inte heller mycket annat än köpevatten och bröd. Jag borstade tänderna i det (och skulle säkert ha duschat i det också om jag hade fått...). Idag är jag inte rädd, jag äter grönsaker och borstar tänderna i vattnet utan problem. Jag har aldrig (peppar, peppar) blivit matförgiftad heller, fast det är nog inte lika vanligt att man blir inom Europa.



Jag hoppas i alla fall att den här resan kommer bli grym! Att du kan njuta av solen och värmen. Tänk dessutom på att alla erfarenheter är bra erfarenheter. Om situationer är jobbiga lär du dig i alla fall något av dem i längden :)

2011-07-23 @ 12:56:14
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Fröken Hulda

Håller alla tummar och tår för att du ska få en toppenresa och slippa alltför mycket oro... Kram

2011-07-23 @ 16:55:13
Postat av: A Meths

du fixar det där starka du! även om det är jobbigt nu, och kanske även när du åker, tänk så mycket du lär dig utav det!

Du får ett helt nytt kapitel i din kunskaps bok:)



Jag är också lite petig med mat, när jag är i spanien, där jag varit 10-12 gånger äter jag det mesta som jag känner till för det har blivit tryggt för mig, men nu inför London resan är jag lite nervös dels pga. allergierna jag har och pga. att det är nytt och inte som här hemma men det ska gå:)



Jag tror på dig, KRAM!

2011-07-23 @ 18:51:01
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: lite psycho

Vad härligt med en semester i Italien! Det är helt underbart där! Jag var där förra sommaren och det gick jättebra. Deras bakterieflora och mat är mycket lik våran, jag blev inte ens konstig i magen. Pizza åt jag massor av. Dom är ju supergoda i Italien. Och olika pastarätter som är varma. Du behöver ju inte ta dom med kött på utan vegetariska om du vill. I uppvärmda grönsaker dör ju bakterierna. All varm mat är säkert att äta. Och du, jag åt säkert 10 gelato (kulglass) där och det var så gott att jag inte ens brydde mig om riskerna. Och glassen känns väldigt fräsch där också.



Så försök njuta så mycket som möjligt! Hoppas du får det underbart! Kramar

2011-07-23 @ 18:59:34
URL: http://litepsycho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0