Symtom


Någon skrev och undrade vad jag har för fysiska symtom. Jag har precis skrivit ett mejl till en Borrelialäkare i norge, så jag tänkte att jag lika gärna kan kopiera över delar av det till ett inlägg här, så att ni får veta lite vad det är jag snackar om när jag säger att jag mår så dåligt fysiskt. Även om det inte är jättestora grejer så blir det sammantaget fruktansvärt jobbiga saker! Att jag har eksem kan jag förklara på tre ord för någon, men innebörden skulle ta en evighet att få någon att förstå. Ungefär som att förklara att man har en fobi, folk förstår vad man säger, men inte vad det innebär. Så, det kanske ser utsom struntsaker, men oj vad det plågar mig. Jag mår inte alls bra, och jag är trött på att må såhär, och på att aldrig få någon riktig hjälp från läkarna. Varför kan ingen sätta sig ner med mig och göra en grundlig undersökning istället för att ta ett blodprov och sedan skicka hem mig med att jag är stressad. Jag kan inte förneka att jag är stressad (vem blir inte stressad av att må skit och inte få hjälp?), men jag tror inte alls på att det skulle vara hela sanningen.

Det här är i alla fall delar av det jag skrev till borrelialäkaren:

Mina problem började komma för cirka 2,5 år sedan. Det började med att jag var extremt trött och var sjuk hela tiden (från att jag ALDRIG var sjuk till att vara sjuk hela tiden. Jag har alltid varit aktiv och tränat massor, men det fick jag sluta med)... sen har det fortsatt med massa konstiga symtom.

Några av mina symtom är:
* Jag har en massa svullna lymfkörtlar, på halsen, under käken, bredvid öronen, i nacken, i ljumskarna.
* Jag blev för ett år sedan diagnostiserad med atopisk dermatit, och behandlas med krämer och har behandlats med antibiotika två gånger, men det hjälper inte riktigt. Nu för ca en månad sedan blev jag diagnostiserad med soleksem också.
* Då och då tappar jag smaksinnet, utan att vara förkyld (som tur är kommer det tillbaka efter ett tag/en dag)
* Mina ben/armar somnar (stickningar, myrkrypningar) jättelätt. Kan inte sitta i samma ställning särskilt länge utan att de domnar bort. Nu somnar till exempel min hand för att jag sitter och skriver på tangentbordet.
* Jag kan plötsligt få jätteont (som om någon hugger mig med en kniv) någonstans utan anledning... fibromyalgi?
* Jag är onormalt irriterad och deppig
(jag är inte en sådan person egentligen, brukade alltid vara glad och pigg)
* Jag är förkyld mest hela tiden, ofta med halsont
* Jag har ofta ont i huvudet (det brukade jag aldrig ha heller)
* Har väldigt ont/är stel i nacken och ryggen
* Har svårt att fokusera på det jag tänker, tappar ofta tråden och det känns som att tänka genom mossa/dimma. Jag känner mig trögtänkt.
* Har haft lock för öronen väldigt länge känns det som, det försvinner inte.
* Mina ögon rinner ofta, kliar och så ser jag suddigt ofta också.
* Jag brukar ha ont i magen, långt ner i buken, känns som extrem mensvärk.
* Min tarm krånglar, är ofta förstoppad och har uppblåst mage. Har fått diagnosen IBS.
* Det värsta och mest påtagliga jag har är dock min enorma trötthet. Det hjälper inte hur mycket jag än sover, jag är fortfarande extremt trött.


Någon som också kan vara viktigt att nämna är väl:
* För cirka 2 månader sedan opererade jag bort en 7 centimeter stor cysta som satt på en äggstock.
* Jag har en fobi (emetofobi/spyfobi) och därför lider av panikångest och ofta är orolig. Detta får alla läkare jag mött att reagera, och säga att det är därför jag har alla dessa symtom. Jag har så svårt att tro dem, jag har levt med min fobi och panik hela livet och vet hur det påverkar mig, jag har svårt att tro att jag plötsligt - på en gång - skulle få massa symtom till följd av det? Jag vet att kroppen tar stryk av att man ständigt är på helspänn, men jag är så trött på att aldrig bli tagen seriöst på grund av min fobi.
* För cirka 1,5 år sedan hade jag järnbrist.
* Celiaki och hypotyreos finns i släkten, men läkarna har fastslagit att det varken är celiaki eller hypotyreos jag har, även om jag tycker att symtomen för hypotyreos stämmer in väldigt bra på hur jag mår.


Ja, det där med att jag ofta är orolig är väl en smärre underdrift, jag borde väl ha skrivit konstant hela tiden istället, men jag är så hemskt rädd för att inte bli tagen på allvar om jag skriver det. Då står det skrivet "Stressad och psykiskt sjuk" i pannan på en och så får man ingen hjälp. Vad är det som säger att man inte kan ha en fobi OCH ha en rent fysisk sjukdom? Fy vad jag är trött på att inte få hjälp.

Nu ska jag lämna det här för ett litet tag, blir så upprörd, och gå iväg och köpa en bröllopsresent till min kompis som gifter sig om en vecka :)


Kommentarer
Postat av: lite psycho

Oj! Nu blev jag på riktigt chockad! du har just räknat upp 90% av alla mina oförklarliga symptom! Vi är ju ganska lika psykiskt du och jag efter vad jag läst i din blogg iallafall.



Här kommer det som stämmer in på mig från din lista: (har kopierat din lista och skrivit till och tagit bort)



* Jag har en massa svullna lymfkörtlar, på halsen, bredvid öronen och i nacken. (jag har tagit prover på den största på halsen, normala lymfkörtelceller blev svaret. Läkaren sa, "en del personer är helt enkelt lite knöligare än andra".)

* Jag har inga eksem, men däremot en oförklarlig klåda på kroppen, på olika ställen varje dag.

* Mina ben/armar somnar också jättelätt. Kan inte sitta i samma ställning särskilt länge utan att de domnar bort. Jag vaknar även ofta med att tex armen har somnat.

* "Jag kan plötsligt få jätteont (som om någon hugger mig med en kniv) någonstans utan anledning." Jajemen, särskilt i magen.

* "Jag är onormalt irriterad och deppig (jag är inte en sådan person egentligen, brukade alltid vara glad och pigg)" Stämmer helt in på mig också.

* "Jag är förkyld mest hela tiden, ofta med halsont." Precis samma för mig, med halsont också.

* "Jag har ofta ont i huvudet". Jag också, särskilt om jag sovit dåligt. Får attacker som strålar ut från axeln och upp mot tinningen som pulserar.

* "Har väldigt ont/är stel i nacken och ryggen." Check! Jag har rejäla knutor i nacke, axlar och rygg.

* "Har svårt att fokusera på det jag tänker, tappar ofta tråden och det känns som att tänka genom mossa/dimma. Jag känner mig trögtänkt." Check, check, check. Har ofta svårt att komma på namnet på saker och ställen, tappar verkligen tråden!

* "Mina ögon rinner ofta, kliar och så ser jag suddigt ofta också." Mina ögon rinner inte, men dom kliar och jag ser suddigt ofta.

* "Jag brukar ha ont i magen, långt ner i buken, känns som extrem mensvärk." Ja, några gånger i veckan. men går över på några minuter oftast.

* "Min tarm krånglar, är ofta förstoppad och har uppblåst mage. Har fått diagnosen IBS." Har inte fått IBS-diagnos (har ej sökt för detta), men extremt uppblåst mage på kvällarna. Har även hemorrojder.

* "Det värsta och mest påtagliga jag har är dock min enorma trötthet. Det hjälper inte hur mycket jag än sover, jag är fortfarande extremt trött." Jag också, är trött mest hela tiden. Såå tråkigt att alltid vara trött!

* "Jag har en fobi (emetofobi/spyfobi) och därför lider av panikångest och ofta är orolig." Och samma här.



Det enda jag inte har/har en variant av är lock för öronen. Nu kändes det plötsligt som att oj, alla mina symtom kanske inte är cancer trots allt (som jag alltid tror så fort jag känner minsta lilla). Det kanske helt enkelt är så som alla säger; att våra kroppar har klappat ihop efter att ha varit på helspänn konstant i 10 år?! Är ju inte omöjligt faktiskt. Vad tror du? Hoppas jag kunde lugna dig lite med detta, om du nu orkade läsa min milslånga kommentar. Du lugnade iallafall mig litegrann! :) Kram



2011-07-11 @ 22:37:44
URL: http://litepsycho.blogg.se/
Postat av: lite psycho

Och förresten, med min kommentar menade jag verkligen inte att bara bortförklara alla dina symptom som "bara psykiska"! Jag förstår din oro till 100%! Jag menade alltså bara gott med min kommentar, var det jag ville säga. :)

2011-07-11 @ 22:40:42
URL: http://litepsycho.blogg.se/
Postat av: Mikael

Hej, jag känner igen många av dina symtom eftersom jag själv sitter fast med dessa sedan flera år tillbaka. Jag vet inte om du redan har gjort det, men några förklaringar som jag själv har tittat närmare på är förutom hypotyreos typ II, amalgamförgiftning och kronisk borrelia. Tyvärr är ingen av dessa accepterade i svensk sjukvård, så man får försöka vara sin egen doktor.



Vänliga hälsningar

Mikael

2011-10-20 @ 17:31:24
Postat av: Mikael

Oj, missade att läsa översta biten av ditt inlägg :) Borrelia har du redan tänkt på ser jag.



Lycka till med allt i alla fall!

2011-10-20 @ 17:33:13
Postat av: Magnus

Prova med att tillföra b vitamin samt. Magnesium. Finns att köpa på Apoteket magnesium tillförs med vanlig kost ca 200mg per tillfälle 4ggr om dagen. Prova under 10 dagar minst. Ett lugn infinner sig ganska snabbt om det är magnesiumbrist. Man kam bli lite lös i magen i början men gaserna försvinner i och med oftare toa besök. Kramper/stickningar i musklerna minskar försvinner oftast helt.om denna behandlling hjälper kan man fortsätta att ta magnesiumtillskott. Men räcker med 200 mg till kvällen har en rogivande effekt =sover gott. Lycka till

2011-12-30 @ 22:56:01
Postat av: juliia

Hej,

Jag har samma problem med lymfkörtlarna dock mina gör lite ont gör dina ont också? Jag har även samma problem med att armar och händer domnar och stickningar huh ..Det var faktiskt en lättnad att se att det finns flera med samma problem. Har börjat sova mer och tänka på mig själv lite mer Hoppas att vi återhämtar oss alla.

Lycka till

Julia

2012-02-02 @ 00:33:27
Postat av: Berra

Hej på er!!

shit va sjukt!!??? Jag har exakt samma problem som ni har!!!! Jag har under 6 månader haft ont i magen,buken,sidan av magen, ryggen,nacken,lederna,hugg i magen och ont i ben å armar. Jag har genom gått sjukt mycket undersökningar (ct röntgen 2 ggr, massor av blodtest och urin test) allt som hittades var svullna lymfkörtlar i magen,ljumsken,halsen och nacken. Mina ben domnar bort hela tiden och jag känner mig trött!



Ibland tror jag att jag är sjuk i huvudet och inbillar mig allt?? men riktigt så är det inte! jag är aldrig sjuk. Jag har alltid varit den glada killen! MEN nu är jag tyst,trött och bekymrad. jag ska till min läkare för ytligare tester hör av mig till er! Blev lite lugnare nu när jag såg att jag inte är den enda i världen med detta !! TACK

2012-04-10 @ 22:58:29
Postat av: Johan

Måste säga att jag blev lite lugn nu fler som har bekymmer. Själv har jag haft ryggvärk och värkinpulser i magen och lustig knipande känsla i magen vissa dagar. Svullna lymfkörtlar i ljumskar samt nedre delen av magen. Ofta ont i halsen och röda halsmandlar, värk i ben och fötter, suddig syn ibland, ofta huvudvärk, fryser, extremt trött, kalla händer o fötter gjort 2 Ct röntgen samt en MR utan att hitta något. Gjort cellprov på största lymfkörtlen men inget onornalt.

2013-05-06 @ 19:34:22
Postat av: Johan

Fan va mycket jag känner igen o ingen läkare tar sig tid att utreda riktigt. Ingen tar tag i det så man får ett svar. Oron för cancer ligger i tankarna var dag

2013-05-24 @ 08:58:14
Postat av: Kajsa

Fråga: har någon av er herpes typ 2?

Jag har samma symptom + ständiga örongångsinfektioner + ont i en fot ( det var där det började).

2013-08-23 @ 22:53:17
Postat av: Karlsson

Sjögrens syndrom

2013-09-02 @ 23:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0