Lura dig själv att bli glad



Idag har jag varit ganska nere och känt att jag inte orkar ta tag i saker, jag orkar inte tänka på framtiden och hur allt ska bli. Vill fly från mig själv och verkligheten ett tag, orkar inte vara såhär modlös...  Men trots att man är nedstämd så kan man faktiskt ändå skratta och vara tillfälligt glad åtminstone. Och det är bra! För man kan lura kroppen att den ska skicka ut lyckohormoner och gladfilurer fastän man inte är genuint glad. Bara genom att man ler så skickas det ut positiva hormoner i kroppen (därför är "skrattmimiken" viktig). Om man låtsas att man är jätteglad och skrattar osv så blir man tillslut glad "på riktigt" också, ganska fantastiskt (jag har skrivit ett psykologiarbete om detta). Alltså kanske man ska börja morgonen med att tvinga sig själv att skratta och le, fastän man egentligen är trött och grining, för att få en bra start på dagen rent kroppsligt? Liksom lura sig själv.

Mitt tips när man känner sådär som jag gjorde idag (att man bara är hängig, nedstämd, inte orkar osv) är att man faktiskt lägger undan alla måsten och borden för ett tag och gör någonting som får en på bra humör, för då får man ofta energi och ork att ta tag i de där sakerna man inte hade någon lust att göra innan. Det är ingen idé att försöka få sakerna gjorda när man känner att man bara står och trampar lera. Vet du att du brukar bli glad av att se en speciell film (kanske komedi?), läsa roliga historier på internet, kolla på roliga youtubeklipp, läsa en rolig bok eller gå ut och jogga - well, DO IT. Helst bör det vara någonting som man faktiskt drar på munnen eller skrattar av, just för att, som jag tidigare sa, skrattmimiken är viktig, det vill säga hitta någonting som inte bara gör att du tänker "åh, det här var ju kul". Och se till att sen efteråt fixa det du skulle göra så att du känner dig nöjd, men släpp det under din paustid - lättare sagt än gjort, men värt ett försök. Det här tipset kanske inte funkar för alla och inte alltid, men för mig funkar det i alla fall ofta.


Ikväll så kände jag att det var dags för lite uppiggning, alla måsten (det vill säga krav jag sätter på mig själv som blir till berg fastän de är små gruskorn) fick ta en paus och jag gjorde någonting som jag vet att jag blir glad av. Jag kollade på "Hemliga prinsessor" på svt play. Utan att tänka på det så satt jag här och skrattade högt för mig själv, fastän jag egentligen är deppig. Blev riktigt lycklig inombords, det var underbart. Och nu känner jag att jag kan tackla de där "måstena" på ett bättre sätt.
Hahaha, de där prinsessorna är bara för roliga :D De är så glada och fulla med liv, nyfikna, har humor och skrattar så det smittar av sig. Tack prinsessorna för den uppiggningen!



Klicka HÄR för att se avsnittet :)





Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag försöker klämma in lite skratt i vardagen :) Jag kollar på Björn Gustafssons dvd och följer både tjuvtittat och tjuvlyssnat via bloglovin :)

2011-01-21 @ 10:24:34
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: A Meths

Det är bra intressant det där med att vara glad trots att man inte är det, Men jag undrar en sak, kanske vet du inte det men iallfall, inte kan det funka under en längre tid? För jag får känslan av att kroppen "lär sig" att vi "hittar på" för oss själva, eller?

2011-01-21 @ 11:00:28
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: A Meths

Svar: haha nej inga pistoler när man är hungrig, det är en big no-no!

Och du har så rätt det går inte att undvika att bli irriterad!



Min hobby kommer du få reda på sen, snart, om någon dag:P fast det är inte så kul som det låter.

2011-01-21 @ 15:46:00
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: A Meths

Svar: jag ska inte döda någon, kanske att jag dödar min "cool status" något men sånt bjuder jag på!

2011-01-21 @ 15:50:27
URL: http://meths.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0