Åka tillbaka = ångest = stressad = eksem = hjälp?




Om några timmar bär det av :/


Det märks över hela min kropp att jag ska åka tillbaka (till min lägenhet) om några timmar. Det kliar som sjutton. En sak kan jag ju konstatera, och det är att mitt eksem är starkt förknippat med hur jag mår. Sen gör det inte saken bättre att jag håller på att trappa ner på kortisonet (som håller eksemet borta så länge som man använder det). Tyvärr får man inte hålla på med kortison under för lång period, för då förstör det huden. That kinda sucks man.

Har bestämt mig för att (åtminstone försöka) sluta äta mejeriprodukter under en månads tid, eftersom somliga doktorer tror att atopiskt eksem kan förvärras av mjölkproteinet. Detta skulle vara för att tarmen inte kan ta upp proteinet som den ska och så åker klantproteinet vilse, tar fel väg, dvs åker ut som slaggprodukter i huden istället och ligger där och irriterar = eksem som gör mig VÄLDIGT irriterad.
Det passar väldigt bra att försöka sluta med mejeriprodukter nu, eftersom jag och mamma ska storhandla (har ingen mat i lägenheten) så då kan vi hjälpas åt att lista ut vad jag ska och inte ska köpa +  att jag annars hade fått slänga massa syndiga saker om jag redan hade haft ett matförråd hemma. Typ syndiga saker som OST och YOUGHURT och CHOKLAD! Fy vad det kommer bli svårt att motstå de frestelserna.

Ångest, ångest, ångest
inför att åka tillbaka säger jag bara. Jag kommer få panik varannan sekund när mamma har lämnat mig. Känns inte kul. Hoppas att jag blir positivt överraskad för att det går bättre än jag tror att det kommer göra. Ibland gör det ju det...




Kommentarer
Postat av: Matilda

Du kommer klara det! Berätta hur det gick sen :)

2011-01-16 @ 09:25:12
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Schniffel

Ah, jag har också lagom trevligt atopiskt eksem, om än det verkligen inte är lika illa nu som det var förut. Tror inte att huden mår så bra av att nästan dagligen vistas i klorvatten två timmar, men med diverse salvor och annan behandling, har det börjat funka utmärkt <8D Hujj, det är så besvärligt när det börjar klia >.<

2011-01-16 @ 21:15:49
URL: http://schniffel.blogg.se/
Postat av: Matilda

Svar; jag tror inte att laktosintolerans går i perioder men jag har varit extra känslig i perioder. Vad det beror på vet jag faktiskt inte, det kan säkert bero på hur magen funkar i allmänhet. Nu klarar jag att äta choklad men jag klarar inte att dricka flera glas mjölk, så det är väl det som är skillnaden :)

2011-01-17 @ 07:21:38
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0