Back on track



Nu sitter jag här i min lägenhet och håller på att klia upp ett stort sår i bakhuvudet. Trevligt va? :) Resan hit gick bra, men jag var så trött så det blev mamma som körde medan jag sov. Skönt. Välbehövligt. Och resan gick fort. Hittills har jag inte haft så mycket ångest som jag trodde att jag skulle ha, trots att jag ett tag hade världens magont - men det var för att jag var så hungrig att jag knappt kunde andas. Testa inte detta hemma.

Man kan verkligen säga att jag och mamma storhandlade! Nu är kylskåpet fullt med masa mjölksockerfria produkter (ska ju se om det gör mitt eksem bättre att undvika mjölkprotein). Känns väldigt konstigt att inte ha mitt vanliga gamla hederliga bregott på mackorna eller yoggi till frukost, och ingen ost, och allt det där andra som jag är van vid. Men vi köpte massa olika nötter och gjorde en god nötblandning så något ska jag väl kunna ha till frukost. Havremjölk och nötblandning. Kommer kännas väldigt konstigt till en början, men jag ska verkligen försöka det här nu. Och oavsett om det visar sig att det här är boven eller inte så har den här månaden inte varit helt "bortslösad plåga" för det är fortfarande väldigt intressant, och en bra erfarenhet, att se hur de som inte kan äta mjölksocker/mjölkprotein/laktos har det. Och om inte annat så kommer det bli en väldig fest för mig sen när jag kan äta allt som vanligt igen :) Men vem vet, jag kanske tycker att det här är mycket godare? You never know before you have tried, och nu börjar min testperiod (SYND bara att jag fick en mercichokladask från mormor som får stå och damma ett tag nu).

Jag har en pirrande kittlig känsla i magen, nervositet blandat med oro och förväntan, fast mer åt just det pirriga hållet. Som om jag ska göra något spännande (hoppa bungyjump), inte som om jag ska göra något livsfarligt (hoppa bungyjump). Man ska inte ropa hurra förens man gått över mållinjen, men kanske kanske så blir den här terminen inte SÅ farligt som jag befarade?
NU ska jag fortsätta packa upp alla mina grejor, lika bra att göra det på en gång, annars blir det aldrig av.



Kommentarer
Postat av: A Meths

Svar: ett tips är soyajoghyrten, dem med jordgubb är god tycker jag, och sen är soyamjölken som har rött på förpakningen den jag tyckte var godast (eftersom den inte är sötad med socker).

Dock har jag inte testat havre då jag inte tål havre men det säger en del är jätte gott, speciellt den man har i maten.



Och som du säger det är en hel vetenskap men du blir en kunskap rikare =)



Stöter du på problem så är det bara att höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig =)

2011-01-16 @ 18:27:45
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag har varit laktosintolerant i perioder och då undvikit choklad och mejeriprodukter. Det var inte så svårt som jag trodde och jag använder nästan bara havreprodukter idag trots att jag nu kan använda annat i till exempel mat. Det känns på något sätt nyttigare med havre :)



Vad gäller chokladen så är det jobbigt att undvika det men när man väl kan börja äta det igen uppskattar man det mycket mer och suget efter det försvinner.



Om det är så att du ska undvika laktos kan jag säga att man kan äta ost eftersom laktosen så gott som försvinner när den lagras, därför brukar man kunna äta det. Men det är ju såklart något man får prova sig fram med framöver.

2011-01-16 @ 19:58:19
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej igen!! Jag har lidit av detta i flera år men har varit tyst om det. Men efter att min dotter kom till världen så blev det kraftigt för mig. Jag fick såna panik attacker på nätterna och trodde att jag skulle spy. Varje kväll sitter jag på nätterna och är jätte rädd. För några månader så började jag på KBT och har fått lära mig att hantera denna panik.

På grund av att jag jobbar med äldre och det förkommer magsjuka och även att dom spyr så får sån panik. Sen har jag även barn som kan spy så har jag det runt mig hela tiden. Så paniken finns dagligen. Men min rädsla kommer mest på nätterna. Så därför fick jag börja på KBT och det har hjälpt mig en bit.

Men jag käkar i bland lerigan fast det är nåt jag vill undvika.



Hoppas att du kan läsa detta,min data är lite cp



Kram Jenny

2011-01-16 @ 21:49:34
URL: http://minaogonstenar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0