Saker jag undviker pga fobin

 

När jag var hos psykologen förra gången (den 28 jan, läs om det här) så fick jag göra tre olika tester varav ett var en emetofobiskala där jag skulle skatta mellan 0-4 hur obehagliga vissa situationer var och hur mycket jag undvek dem (aldrig, ibland eller alltid) pga min spyfobi.

0=ingen ångest

1=svag ångest

2=måttlig ångest

3=stark ångest

4=maximal ångest

 

I hemläxa fick jag sedan att lägga till saker som jag själv kom på att jag undviker/tycker är obehagliga pga min fobi. Här är vad jag kom på och hur jag svarade (tänkte att det kunde vara intressant för er som läser det här att få se lite hur min fobi påverkar mig).


1. Gå på restaurang

2 & ibland

2. Äta från buffé/salladsbar

2 & ibland

3. Umgås med barn (åh, vill ju jobba på dagis egentligen)

2 & ibland

4. Ta hand om barn och andra familjemedlemmar när de är sjuka.

4 & alltid

5. Klappa djur

0  & aldrig

6. Resa till andra länder (jag verkligen älskar att resa!)

4 & ibland

7. Resa inom Sverige

3 & ibland

8. Vattentransporter

4 & aldrig/ibland

9. Flyga

4 & ibland

10. Åka som passagerare i bil

2 & ibland

11. Åka karusell

1 & ibland

12. Gå på fest/pub/soc.ev. med onyktra människor

4 & alltid

13. Gå på teater/bio/sportev.

3 & ibland

14. Jobba inom hälsobård

3 & alltid

15. Jobba inom skola/barnomsorg

4 & alltid (tyvärr)

16. Se någon kräkas på film/TV

3 & ibland

17. Äta mat med ev. osanitär preparation

4 & alltid

18. Äta/dricka ljumma mejerivaror

3 & alltid

19. Äta frukter utan att tvätta dem

1 & ibland

De saker jag la till:

20. Äta kött som jag själv har lagat

3 & ibland

21. Äta kött över huvud taget

0-4 (beror på vilket kött o vem som lagat) & ibland

22. vara ensam hemma

4 & ibland/alltid

23. sitta i mitten av klassrum (inte vanliga utan sånna som ser ut som amfiteatrar, där man är instängd i mitten)

3 & alltid

24. gå på offentliga toaletter

4 & alltid

25. vara i närheten av en person som sagt att de mår illa

3-4 (beror på hur seriöst det verkar) & alltid (försöker iaf)

26. Städa toaletter!!

4 & ibland/alltid (”måste” ju städa dem)

27. Komma i kontakt med tvättmedel/skurmedel/rengöringsmedel osv

3 & alltid

28. Dricka ur samma glas/äta med samma gaffel osv

3 &  alltid

29. Låna andras kläder/lakan utan att de är tvättade

3 &  ibland

30a. Äta rester som inte är kött

2 &  ibland

30b. Äta rester som är kött

2-4 & ibland (beror på)

31. Äta mat som varit utanför kylskåpet en längre tid

3 & ibland/alltid

32. Äta mat som passerat bäst före datumet

4 & alltid

33. Vara på väldigt smutsiga ställen

2-3 & ibland

34. Vara utan min mobil

4 & alltid

35. Träffa någon som varit i kontakt med någon som varit magsjuk

4 & alltid (om det går)

36. Hälsa på någon som är sjuk (inte magsjuka – för där är det definitivt nej fy blä aldrig i livet)

3 & ibland

37. Äta mat utomlands

4 & ibland (man måste ju äta, vägrar definitivt äta kött/dricka vatten utomlands)

38. Laga köttmaträtter

3 & ibland/alltid

 

Många utav sakerna är svåra att svara på eftersom de beror på huruvida jag är ensam eller inte (tex åka buss, tåg, flyg osv. Alla situationer då jag är ensam är värre). Det finns fler saker jag undviker och tycker är obehagliga, men jag känner att listan blev ganska lång och det räcker där. Det här var de största och första sakerna jag kom att tänka på.

 

Saker jag har svårt för är också:

Äta upp all mat (gammal vana från en tid i mitt liv då jag har riktigt svårt att äta pga min fobi), äta upp det sista av någonting (t.ex. brödkant, också gammal vana från den tiden), åka någonstans utan mobilladdare, vattenflaska och någon underhållning.

Ps. Grejen är att jag typ inte vill skriva upp grejer som jag undviker eftersom jag vet att jag då måste träna på dem – och det vill jag ju inte, eftersom jag försöker undvika dem! T.ex. gå på offentliga toaletter (om jag någon gång MÅSTE på toa när jag bara har tillgång till offentliga toaletter så ser jag till att inte ta i någonting osanitärt och täcker toaringen med papper)... NU oroar jag mig för att psykologen ska säga att vi ska träna på de sakerna jag kryssat för en fyra eller att jag alltid undviker. Jag vill verkligen inte det!




Kommentarer
Postat av: A Meths

Va duktig du är som går igenom dig själv och verkligen analyserar dig själv! det är ett bra steg, och även om du nu ska träna på dessa grejer så tror jag att du får börja med de grejer som ger dig lite ångest, för det vore ologiskt att kasta på dig en uppgift som ger dig mega ångest!



Den måste jag få fråga, varför denna ångest över kött?



Svar:det är kul att pyssla men det var sååå långe sen jag orkade göra det sist.

2011-02-06 @ 23:34:36
URL: http://meths.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det kommer du inte behöva göra, du kommer få börja med de enklaste sakerna :)

2011-02-07 @ 08:16:58
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/
Postat av: moa

Jag känner igen mycket utav detta!



Som jag nämnde förut här, så har jag socialfobi och panikångest. Diagnoserad, och allt.



Något utav det värsta jag vet, som jag inte klarar av alls, det är att sitta i klassrum. Rum, fullt med människor. Nej, det klarar jag inte alls.



Men, då har vi lyckats klura ut en lösning. Jag får alltid sitta utanför klassrummet, och jobba. Och sedan får lärarna gå igenom arbetet ensam med mig senare. Och, då går det bättre.



Så, skola och klassrum är nog det värsta för mig. Och, bussar!



Och du, du är stark, ska du veta! Som delar med dig!

2011-02-07 @ 18:14:08
URL: http://moathemoses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0