Behandlingsresultat?

Håller tummarna för att behandlingen ska hjälpa,

och ger tummen upp för att jag tror att den faktiskt hjälper!

 

Jag kom hem hem (det är vad jag kallar mitt "barndomshem" för) halvfyra på natten till fredagen. I fyra dagar var jag och fick intravenös antibiotika, pappa var med mig eftersom jag inte vågade bo där helt själv. Första gången skrek jag och grät floder, andra gången var det inte fullt så hemskt. Sen fick jag en till medicin, en örtmedicin som ska hindra bakterierna att kapsla in sig (och så käkar jag min d-vitaminolja också och probiotika, det vill säga goda tarmbakterier - eftersom antibiotikan tyvärr slår ut dem med). Det är alltid jobbigt att ta en ny medicin (eller medicin över huvud taget) tycker jag, för då vet man inte hur man ska reagera på de. Vilka biverkningar man får! Tänk om jag skulle må illa och spy av den? Eftersom jag inte kan ta tabletter så var den i droppform, och den skulle tydligen smaka skitäckligt, jättebeskt, men det gick bra att ta den och jag spydde inte. De två sista dagarna fick jag dubbel dos antibiotika.

När jag gick därifrån till stället vi ställt bilen så blev jag en aning förvånad - det kändes som om någon hade smort alla leder i min kropp! Det kändes plötsligt lätt och smidigt att röra sig! Jag kände mig inte längre lika stel i nacken och ryggen. Häftigt!
Och för att inte tala om mitt eksem! De senaste elva(?) månaderna har jag inte kunna vara utan kortisonkrämen i mer än 2 dagar utan att min hud blir hemsk. Nu har jag varit utan kortisonkrämen i en hel vecka!

Jag har några olika teorier om varför det har blivit såhär, varav en är troligast hehe. 
Antingen så är det för att det har hjälpt huden att jag käkar d-vitamin, eller så kanske huden har blivit bättre för att jag dricker så mycket vatten nu (det måste jag för behandlingen, jag vet inte riktigt varför, men antagligen för att inte njurarna och levern ska ta lika stor skada av antibiotikan och all skit som nu rensas ut), eller så är det helt enkelt antibiotikan som gör det. Då är frågan ifall det är för att mitt eksem är ett borreliaeksem (det trodde läkaren att det kunde vara) eller för att den här antibiotikan fungerade för att förbättra eksemet också, som en väldigt positiv sidoeffekt. Jag hoppas att det är borreliakesem för det betyder att jag blir av med det i samma takt som jag botar borrelian och blir av med alla andra symtom!

 

Varför jag egentligen inte vill använda kortisonkrämen är för att det kan vara skadligt att använda den för länge, man ska egentligen trappa ner efter ett tag, men eftersom mitt eksem inte har gett med sig trots behandling så har jag fått fortsätta för att "hålla det i schack". Nu vill jag ännu mindre använda kortisonkräm eftersom jag fått veta att det är någonting som borreliabakterien tycker om! Precis som socker, det är mat för bakterien, och jag vill gärna inte mata de där hemska filurerna som tjuvåker i min kropp!

 

Eksemet har börjat blossa upp nu igen (senaste behandlignen fick jag i torsdags, nu är det söndag), men wow för att det har hållit sig så bra så länge. Nu kommer det antagligen tillbaka för att det var ett några dagar sedan jag fick antibiotikan. Den andra killen som går och får IV-behandling fick tillbaka sina symtom första helgen han åkte hem, och då gjorde en "paus" i bhehandlingen. Detta tyder på att mitt eksem faktiskt kan vara borreliaeksem!

Dessutom känner jag nu att jag varit piggare undet tiden jag fick antibiotikan, inte jättemycket, men jag var i alla fall inte jag-kan-sova-överallt-när-som-helst-trött som jag brukar vara, och är nu igen. Och nu känner jag hur det är tungt och jobbigt att andas igen, hur andfådd jag blir av att gå upp för trappan osv. Och min rygg och nacke! Oj vad de har blivit stela igen...

 

Kanske har det med behandlingen att göra, eller så är det ett sammanträffande (helgen har inte direkt varit smärtfri... så en del av tröttheten och anspänningarna är nog därifrån tex), det återstår att se. Intressant är det i alla fall om det är antibiotikan som hjälpt! Jag håller tummarna för att de här sakerna ska bli bättre i morgon igen, för då ska jag tillbaka och få behandling igen i fyra dagar. Hoppas, hoppas... Men oj så nervös jag är! Jag ska få en ny antibiotikasort... och det var ju det där med nya mediciner, svälj, men nu har jag vågat så mycket så det ska jag väl våga också, även om det är otäckt. Jag vill bli frisk!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0